Friday, January 25, 2008

Cahaya dari Kota Makkah!


Pagi tadi saya sempat membelek akhbar Harian Metro. Tajuk-tajuk yang dipaparkan, ada beberapa yang agak kontroversi dan kisah-kisah masyarakat juga pergelutan politik negara-negara. Tatkala menyelak ruangan ’Rap’, ada berita yang menarik perhatian saya.

’Hidayah dari Makkah’

Oh..rupa-rupanya berita mengenai seorang artis popular yang sudah bertudung. Ini rentetan daripada kepulangannya dari kota suci Makkah baru-baru ini. Artis tersebut bernama Sheila Rusly. Glamour dengan rancangan ’Apa-apa aje’ tayangan TV3.

Apabila saya membaca kisahnya di Makkah, agak sayu juga di hati. Dia menyatakan bahawa, dia berasa sangat kerdil dan rendah diri tatkala berada di Makkah. Hinggalah dia menangis kesayuan apabila bertolak meninggalkan Makkah. Atas niat baik itulah ’menyedarkannya’ untuk membuat keputusan agar bertudung apabila pulang ke Malaysia.

’Hijrah’ inilah yang sangat-sangat dituntut oleh Islam. Daripada yang buruk kepada yang baik. Daripada leka dan lalai kepada ingat-mengingati. Saya mengharapkan agar Sheila Rusly menjadi ikon kepada artis-artis lain untuk terus menjejakinya. Di samping itu, saya mengingatkan kepada Sheila Rusly agar terus istiqamah dan menjaga adab-adab apabila sudah bergelar artis bertudung. Saya secara peribadi mengucapkan tahniah kepada Sheila Rusly.

Mungkin ada yang berbisik-bisik : ’Bertudung, tetapi tak sempurna. Baik tak payah bertudung!’

Saya menjawab: ’Bertudung pun dah baik, daripada tak bertudung langsung..’

Zaman ini, zaman para artis berubah. Berubah dengan jujur kepada yang lebih ’selamat’. Kepada yang sudah ber’hijrah’ seperti Datuk Siti Nurhaliza, Wardina dan rakan-rakan seangkatan, teruskan usaha-usaha anda.

Moga Allah merahmati kalian.

No comments: