oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh
Ada orang berkata, hari ini industri nasyid tanah air kita semakin tidak kedengaran. Bukan tidak ada, namun agak kurang ditampilkan jika kita nak bandingkan dengan industri hiburan yang lain.
Yang mendapat tempat dan popular hari ini adalah hiburan realiti seperti Raja Lawak, Mentor dan seumpamanya. Kita bernasib baik program seperti Imam Muda, Akademi Al-Qur'an juga mendapat populariti di kalangan masyarakat.
Ketepikan rancangan televisyen itu, saya ingin berkata tentang nasyid.
Fenomena Nasyid
Industri nasyid kadangkala naik, kadangkala turun. Ya, mereka mesti mengikuti arus perubahan dan perkembangan seperti mana perkembangan industri hiburan itu sendiri.
Seingat saya dahulu, dalam tahun 80-an kumpulan nasyid seperti The Zikr dan Nada Murni menjadi fenomena baru dalam masyarakat. Ketika itu, kemahuan masyarakat untuk kembali kepada Islam, mereka mencari hiburan alternatif seperti itu.
Selang sepuluh tahun, datang kumpulan Raihan. Juga berjaya mewujudkan identiti dan fenomenanya. Mereka diterima masyarakat dengan nasyid yang kontemporari dalam masa yang sama masih mengekalkan keaslian irama nasyid (melalui percussion).
Kita juga tak lupa bagaimana kumpulan nasyid In-Team juga berjaya mewujudkan fenomena mengetengahkan irama nasyid yang agak moden, bertemakan kasih-sayang bersyariat. Lagu-lagu mereka diterima masyarakat terutama daripada golongan muda.
Drama Love Story in Harvard: Mungkin sebuah kisah yang sarat dengan cinta, namun di dalamnya penuh dengan mesej keilmuan, prinsip dan cita-cita. Bila lagi kita boleh hasilkan kisah cinta dalam masa yang sama memiliki unsur-unsur dakwah?
Kekeliruan identiti
Kebelakangan ini, banyak kumpulan nasyid juga yang lahir. Saya tidak boleh menyebutkan kerana terlalu banyak. Masing-masing membawa temanya sendiri.
Dari sudut irama dan pembawaan, nasyid sudah boleh diterima umum apabila muziknya selari dengan lagu-lagu biasa. Apa yang berbeza adalah pada liriknya yang berunsur ketuhanan dan syariat.
Ada kumpulan nasyid yang dahulunya mengekalkan muzik nasyid, namun sudah mengalami evolusi kepada pop-rock seperti kumpulan Mirwana. Sehinggakan evolusi mereka diakui sendiri anggota kumpulannya bahawa mereka tidak lagi beridentitikan kumpulan nasyid, bahkan adalah artis hiburan.
Itu satu perkembangan. Saya melihat dari sudut yang positif. Sesetengah orang mengatakan bahawa kumpulan seperti ini sudah lari dari pembawaan asal. Bagi saya proses mereka berdiri di tengah-tengah artis-artis hiburan terkemuka tanah air, namun mengekalkan lirik berunsur 'ajakan bertuhan' perlu disokong. Sekurang-kurangnya mereka membawa 'mesejnya' di tengah-tengah kecelaruan hiburan itu.
Ada lagi kumpulan yang menjejakinya. Misalnya kumpulan nasyid Firdaus juga mengalami evolusi berani mengubah irama nasyid kepada pop-balada. Begitu juga dari sudut imej, mereka tidak lagi berkopiah seperti dahulu, malah mengikut trend remaja dan anak muda. Apa yang masih kekal adalah liriknya yang berunsur ajakan kepada agama.
Ke mana sebenarnya?
Jika kita melihat dari sudut negatif, maka banyak yang boleh diperkatakan. 'Tiada identiti' dan 'Perjuangan sudah lari' mungkin adalah lontaran yang popular.
Saya agak pelik jika diajukan lontaran ini. Kita boleh menerima artis Maher Zain yang terbuka sebegitu, namun tidak dapat menerima artis nasyid negara kita yang cuba berubah.
Pada pandangan saya, mengubah perlaksanaan mesej dan perjuangan sangat diperlukan pada hari ini. Sedangkan hukum syariat itu berubah mengikut masa dan tempat, apatah lagi perkara-perkara dakwah seperti nasyid itu.
Bagi saya apa yang penting dalam nasyid mahupun industri hiburan adalah kelunakan lagu atau iramanya. Tidak kira nasyid mahupun lagu yang berunsur pop, rock dan balada sendiri.
Agama fitrah
Cuba kita renungi kembali agama Islam sendiri. Ia adalah agama fitrah, yakni agama yang tepat dan sesuai bagi fitrah manusia. Manusia suka berhibur, maka Islam menepati fitrah manusia yang suka berhibur. Manusia juga suka perkara yang baik, lunak dan sedap, maka Islam juga mengikuti kehendak fitrah manusia itu.
Mengapa ada sesetengah kumpulan nasyid yang walaupun mereka mengikuti trend perubahan semasa, namun kurang diterima di tengah-tengah masyarakat, dan ada pula kumpulan nasyid yang imejnya bersahaja namun mendapat tempat.
Semuanya kembali kepada sedap atau tidak lagu yang dibawanya. Mustahil masyarakat akan meminati kumpulan nasyid mahupun artis yang tidak sedap lagunya?
Ada kumpulan nasyid baru seperti Fursan yang mencipta lagu Keinsafan Diri, begitu mendapat tempat di dalam masyarakat sehingga menduduki carta nombor satu radio tempatan. Saya sudah mendengar lagunya, Subhanallah begitu indah lagu dan liriknya.
Begitu juga kumpulan Aidil, anak didik Hafiz Hamidun (bekas kumpulan UNIC) berjaya menghasilkan lagu 'Cuba' juga berjaya mendapat tempat dalam hiburan kini. Lagu ini akhirnya diambil menjadi lagu tema Drama Keranamu Laila. Lagunya juga memukau dari sudut irama dan liriknya.
Jika hendak dibawa contoh artis yang masih mengekalkan imejnya, lihat sahaja Opick, artis nasyid ketuhanan dari Indonesia. Walaupun berserban, lagu-lagunya yang mengajak kembali kepada Tuhan begitu menyentuh hati dan keinsafan.
Bukankah fitrah manusia itu inginkan hiburan yang dapat menyentuh hati mereka?
Apa yang beza di sini adalah lirik dan mesejnya. Ini yang tidak ada pada artis tempatan selain artis nasyid. Justeru, artis nasyid perlu giat menghasilkan lagu-lagu yang mesti berjaya menyentuh hati masyarakat diiringi mesej dan lirik yang baik dan mendalam.
Barulah ia diterima dan dalam masa yang sama, mesej dakwah kita sampai.
Hospital Tawakkal
10.01 a.m (21 Jun 2011).
No comments:
Post a Comment