Tuesday, February 12, 2008

INPUT - PROSES - OUTPUT


Baru-baru ini saya berkesempatan mengikuti program motivasi yang dikendalikan oleh Ustaz Hasrizal (saifulislam.com). Siapa tidak kenal dengan beliau, seorang blogger yang komited dengan dakwah melalui idea-ideanya yang begitu fresh.


Pengisian hari itu berkisar mengenai matlamat ibadah dalam kehidupan kita. Apabila menyentuh soal ibadah, beliau mengatakan terdapat 3 basic utama dalam setiap gerak laku kita yang dinamakan ibadah. Apakah basic itu?


INPUT - PROSES - OUTPUT


INPUT adalah bahan-bahan atau item asas atau syarat dalam mencapat kesempurnaan ibadah itu. PROSES adalah bagaimana kita menggabungkan INPUT tadi supaya ia mencapai hasil yang dikehendaki, manakala OUTPUT pula adalah hasilnya atau natijah.


Sebagai contoh mudah saya analogikan bagaimana kita mahu menyediakan makanan, misalnya laksa. INPUT yang diperlukan adalah bahan laksa itu seperti bawang, timun, ikan dan sebagainya. Manakala proses adalah bagaimana dengan gabungan bahan-bahan tadi untuk mencapai hasil laksa tadi. Dan akhirnya OUTPUT adalah hasil daripada dua kaedah tadi adalah satu menu 'Laksa yang sedap dan berkhasiat'


Begitu juga dengan solat. sudah pasti INPUTnya adalah rukun dan syarat wajib. Seterusnya PROSES adalah perlaksanaan solat itu dari segi khusyuk dan pergerakannya. Manakala OUTPUT yang terjadi adalah 'akhlak mulia'


Justeru, relatekanlah dengan apa jua ibadah yang kita lakukan. Belajar, sukan dan sebagainya.


Yang saya perhatikan di sini adalah, ramai orang yang hanya menumpukan kepada soal OUTPUT sahaja. Misalnya mahu berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan. Tetapi tidak mencapai matlamat tersebut. Kenapa? kerana tidak melihat pada INPUT atau prosesnya. Bagaimana mahu hasil yang cemerlang andai PROSES yang sepatutnya sempurna, diabaikan?


Oleh hal demikian, nak tahu berjayanya matlamat dan hasil OUTPUT yang baik, kena lah menilai sejauh mana PROSES yang kita laksanakan. Barulah jelas dan faham, apa tujuan sebenar kita laksanakan tugasan tersebut.


Yang pastinya, niat mestilah ikhlas kerana ALLAH s.w.t.


(slot ini dibentang dihadapan ahli ketika Majlis Berbuka Puasa REAL pada 11 Feb 2008)

No comments: