Thursday, January 27, 2011

Di tangan Cikgu Mala ada Islam

oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh

Pada 30 Januari 2011, DUN Tenang akan menyaksikan perubahan rakyat Johor. Negeri itu bukan lagi menjadi kubu kuat UMNO-BN seperti mana sebelum tahun 2008, pasca-perubahan rakyat Malaysia.

Cikgu Mala yang mendapat jolokan 'tangan ajaib' begitu tuah. Dek kerana peribadinya yang bersih, MCA tidak dapat menyerangnya. Orang kata: 'Tak dapat paha, betis pun jadi'. Tak dapat serang peribadi, tangan pun jadilah!

Di tangan cikgu Mala ada Islam

Saya bersetuju dengan pandangan daripada Shannon Teoh, kolumnis themalaysianinsider.com, beliau mengulas berkenaan tangan cikgu Mala:

"I'm not expert on Islam but I'm sure that the latter is taking it a bit too far, or not even part of Islam. Maybe we should refer to PKR president Datuk Seri Wan Azizah whose gloved hand I've shaken on several occasions."

Bahkan sebenarnya, Cikgu Mala boleh dijadikan model pemimpin parti politik Islam yang berpegang dengan prinsip Islamnya (tidak bersalam). Dan bagi sebuah negara yang mengamalkan toleransi agama dan demokrasi, seharusnya setiap orang tidak boleh dilarang mengamalkan agamanya (prinsip).

Situasi itu menimbulkan kekaguman beliau yang akhirnya melihat pengamal Islam seumpama Cikgu Mala adalah manusia yang berpegang dengan agamanya. Katanya:

"That's how you preach and teach about you religion, by giving fiery serm
ons and being a pious person in daily life. I salute Cikgu Mala and Nizar for their commitment to Islam!"

Sudahnya, yang mendapat hidayah orang lain. UMNO-MCA masih begitu.


MCA-BN yang tidak faham Islam

Agak kelakar apabila PERKASA yang keras pandangan Melayunya itu boleh menyokong Tuan Guru Nik Abdul Aziz apabila Presiden MCA menyentuh soal agama Islam.

Dr Chua Soi Lek, lepasan Perubatan Universiti Malaya yang sudah terpalit isu video lucahnya itu sepertinya ingin mengajar Islam kepada orang Islam.

Bermula daripada mengkritik keputusan PAS mencalonkan wanita, sehinggalah tindakan Cikgu Mala tidak bersalam dengan bukan mahramnya. Kelihatannya 'cetek' sangat pemahaman Dr Chua terhadap Islam. Dan rasanya memang begitu pun apabila bersahabat dengan UMNO.

Sedangkan, Dr Yusof Al-Qaradhawi, ulama terkenal dan terkemuka sudah lama memberikan pandangan berkenaan status wanita dalam sosial dan masyarakat. Katanya:

Jika tidak tahu apa manifesto yang diperjuangkan Cikgu Mala, cukuplah mengundi beliau kerana 'wajahnya'..-penulis.

"Ibu (wanita) adalah sebuah madrasah (sekolah). Jika anda mempersiapkannya dengan baik, maka anda telah mempersiapkan satu bangsa (negara) yang baik.." (Fatwa Mu'asarah)

Bagi masyarakat Islam yang faham. Soal wanita dipinggirkan peranannya adalah persoalan terkebelakang. Sedangkan zaman Nabi s.a.w sudah berlaku wanita terlibat di dalam membuat keputusan.

Maka, seandainya pun Dr Chua ini seorang 'Islam', maka Islamnya kita boleh anggap mundur. Dan dia tidak berpegang dengan Islam yang realistik.

Di sini PAS saya kira lebih kehadapan. Sedangkan Dr Chua masih berfikiran 'kolot' dalam menafsirkan penglibatan wanita di dalam sosial.

Sebab itu, sampai sekarang, MCA masih tidak faham-faham berkenaan Hudud (Syariat Islam). Bahkan menjadi penentang nombor satu kepada hukum Islam itu.

Peliknya tiada pula mana-mana pihak mengecam beliau sepertimana mengecam DAP dalam isu-isu yang melibatkan agama dan Melayu.

Dari satu sudut, jika umat Islam sedar, tindakan Dr Chua itu boleh dianggap satu 'penentangan terbuka' terhadap hukum-hukum dan ajaran Islam. Memang kita disuruh berdakwah dengan cara baik selagi termampu, namun itu kepada golongan yang dilabel sebagai 'sesat' (ad-dholin).

Namun bagi golongan 'dimurkai' (al-maghdub) atau penentang Agama ini, tindakan lebih keras perlu diberikan agar pengajaran dapat diambil serta tidak mengulanginya di masa hadapan.

Pengajaran kepadanya perlu dibuat seperti mana pihak-pihak cuba menggugat Islam dalam isu murtad dan sebagainya.


3 comments:

Wardah Faqihah said...

Nur jelas di wajahnya.
Allah Maha Pengasih dan Penyayang.

Aizat Salleh said...

Begitu juga Wardah Faqihah.

Aizat

al karamah said...

kurang setuju dgn statement 'wajahnya' itu.