Thursday, February 3, 2011

'Bukan pengkagum Anwar'


oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh

Saya bukan pengkagum Anwar Ibrahim. Namun ada beberapa faktor yang mendorong saya kadang-kala memujinya. Terutama dari aspek pidato serta retoriknya.

Tetapi, saya menghormati karismanya. Terutamanya apabila membaca gerakan mahasiswa yang dipimpinnya sewaktu dia bergelar pelajar. Beliau berjaya memimpin mahasiswa sewaktu di dalam PBMUM (Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya).

Beliau juga boleh dianggap berjaya tatkala memimpin rakyat melaksana Gelombang Reformasi pada tahun 1998. Ketika itu saya berada di darjah enam, namun mengikuti sekali-sekala demonstrasi di Masjid Negara dan Kampung Baru bersama ayah saya.

Sehingga kini saya masih menyimpan VCD gerakan tahun 1998 itu. Malah, selepas dipenjarakan, saya banyak memiliki buku-buku serta poster bertemakan bebaskan Anwar Ibrahim. Saya mengikuti sedikit sebanyak perbicaraannya, walau tidak berapa arif berkenaan undang-undang dan mahkamah.

Bersama Dato Seri Anwar Ibrahim dalam satu program di rumahnya. Penulis terkejut tatkala ingin pulang, Dato Seri Anwar mengajak ke restoran mamak untuk minum, katanya: "Awat orang muda balik awai sangat? Jom pi minum dulu bincang-bincang.."

Apabila dibebaskan selepas enam tahun di penjara, beliau mengaktifkan parti keadilan. Pilihan raya tahun 2008, adalah pilihan raya pertama selepas beliau dibebaskan. Sekali lagi beliau berjaya memimpin gelombang perubahan yang akhirnya sebanyak 5 negeri diperolehi Pakatan Rakyat (PR).

'One Man Show'

Seperkara yang agak menjadi kebimbangan bagi saya khususnya kepada Pakatan Rakyat adalah istilah 'one man show'. Anwar Ibrahim adalah one man show di dalam PKR. Memang benar, sejak kehadirannya, terbukti beliau berhasil mencipta dirinya sebagai ikon perpaduan bagi rakyat Malaysia.

Bahayanya adalah, apabila pemimpin sebegini dirosakkan imejnya, maka agenda dan perjuangannya turut akan tercemar. Oleh sebab itu, BN beria-ia dan begitu konsisten menjatuhkan maruah beliau dalam isu liwat. Ditambah lagi dengan mencalarkan kredibiliti beliau gagal memimpin PKR.

PM in waiting

Jika melihat gelombang rakyat hari ini, saya yakin PR boleh menuju ke Putrajaya. Namun dengan beberapa tindakan yang lebih agresif terutama dalam aspek imej.

Anwar Ibrahim, disebut-sebut sebagai 'PM in waiting' memang sudah diterima umum. Sebab itu BN banyak menyerangnya. Saya kira beberapa perkara perlu beliau tukar untuk meletakkan beliau ikon rakyat dan pemimpin nombor satu negara.

Saya melihat dari kaca mata rakyat. Misalnya di dalam pilihan raya kecil DUN Tenang baru-baru ini, hasil analisis kegagalan PR, salah satunya adalah pemimpin utama PR tidak turun padang, seperti Anwar Ibrahim, TG Nik Aziz dan TG Haji Hadi.

Maksud turun padang adalah bukan sekadar berceramah, membangkitkan isu-isu politik dan negara, tetapi turun berdamping dengan rakyat dalam program dan aktiviti.

Inklusif, jangan ekslusif

Anwar Ibrahim memang diyakini perjuangannya. Beliau banyak membangkitkan isu rakyat, misalnya kemiskinan, harga barang yang naik, harga minyak naik dan sebagainya. Namun tindakannya masih lagi ekslusif.

Sebagai contoh, Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak, walaupun beliau dilihat menaikkan harga barang, dikaitkan imej rasuah dan kegagalan urus tadbir negara, tetapi apabila berlaku masalah banjir di Johor, beliau sendiri turun melihat rakyatnya.

Beliau sendiri juga menghulurkan bantuan. Walaupun itu tugas asasi pemimpin kerajaan, namun tindakannya itu berjaya menarik hari rakyat. Beliau 'dekat' dari sudut tindakannya kepada rakyat, walaupun beliau jugalah yang menaikkan harga minyak.

Sebab itu rakyat masih boleh menerima beliau dan BN. Agak sukar juga jika mahu samakan atau pun membuat revolusi seperti mana di Mesir, walaupun isunya sama sahaja.

Apa boleh dibuat, kerana rakyat persepsinya begitu.

Oleh hal yang demikian, saya kira pemimpin PR perlu berubah ke arah itu. Saya tidak nampak di mana pemimpin penting PR turun di Johor menolong mangsa banjir itu. Biarlah negeri UMNO 'totok' pun, tetapi dekatilah rakyat.

Saya masih teringat tatkala hari-hari pertama Dato Seri Najib Tun Razak menjadi PM. Tempat yang dilawatinya adalah di Chow Kit dan Bangsar. Seterusnya beliau ke restoran dan warung-warung mendekati penjaja di sana. Ketika itu beliau bersifat inklusif benar.

PR perlu bercakap soal keperitan rakyat, malah dalam masa yang sama mesti turut serta memahami dan melalui keperitan itu.

Saya kurang bersetuju hari ini PKR buat roadshow memperbaiki imej partinya. Biarkan sahaja orang-orang yang tidak berpuas hati itu, lambat laun senyaplah. Lebih baik masa dihabiskan dengan turun di tempat-tempat rakyat miskin, dan memberikan bantuan.

Terutama Anwar Ibrahim, beliau perlu memulakan dahulu. Bersihkan imejnya dan parti dengan tindakan seumpama itu. Politik nilai lebih penting dan berkesan daripada politik retorik. Jika ini boleh berlaku, PM in waiting akan menjadi realiti kelak buat beliau.

Sekali lagi, saya bukan pengkagum Anwar Ibrahim, tetapi hanya menghormati karismanya.

2 comments:

Lavender said...

ana pengkagum anaknya YB Nurul Izzah!

Ismi Azraf said...

Seorang yang dituduh tanpa bukti namun tetap terus berjuang.

Apa2 pun karisma dan kekuatan berhujah sepertinya perlu diteladani.