Monday, April 4, 2011

Islam semakin hina dengan Video Seks

oleh: Mohd Aizat Mohd Salleh

Tulen atau tidak video itu, siapa jurukameranya, atau rakyat perlu sedar pemimpin politik perlu dibersihkan, itu bukan persoalannya.

Namun yang pasti, kedudukan Islam di Malaysia semakin hari semakin teruk, dan maruahnya ibarat dibawah kaki.

Tayangan video seks

Tidak pernah dijangka dalam sejarah umat Islam di negara ini satu tayangan video porno dan lucah diadakan secara terbuka dan tiada malu. Lebih buruk, penganjurnya seolah merasakan perbuatannya itu adalah perjuangan yang benar.

Apakah video lucah itu sudah menjadi perkara biasa kepada umat Islam di negara ini?

Apakah negara kita semakin menuju kepada kehancuran tamadun serta masyarakat kembali balik ke zaman jahiliyyah yang mana tabiat dan budaya buruk dianggap mulia?

Secara tidak sedar, Islam di Malaysia sedang berhadapan dengan beberapa ancaman dan kecelaruan daripada peristiwa video seks ini.

Pertamanya, kerosakan sistem masyarakat dan kepercayaan. Yakni, masyarakat melihat perbuatan menayangkan video lucah sudah dianggap biasa. Lebih membimbangkan, akan datang membawa kepada kerancakan perbuatan ini apabila polis membiarkan penayang video ini bebas.

Begitu jua media yang menjadikan isu kotor ini sebagai bahan berbentuk positif. Iaitu melunaskan tanggungjawab politik menjatuhkan pemimpin pembangkang dan memburuk-burukkannya.

Dalam masa yang sama, kenyataan mufti-mufti, ahli agama yang berpengaruh tidak disiarkan malah 'disorokkan', seterusnya membawa kesan menampakkan golongan agamawan menyetujui tindakan ini. Begitu juga golongan intelek.

Undang-undang Islam

Keduanya dari aspek undang-undang. Kita melihat undang-undang Islam langsung tidak diguna-pakai sedangkan ia melibatkan kesalahan jenayah Islam iaitu zina (persetubuhan haram) dan qazaf (menuduh orang lain berzina).

Di dalam Islam, tiada isitilah bahawa media adalah hakim yang memutuskan siapa yang bersalah. Namun hari ini, media massa (aliran massa mahupun alternatif) seoalah-olah menjadi hakim yang menentukan siapa yang bersalah.

Di manakah fungsi dan kredibiliti mahkamah syariah? Di mana hakimnya (mahkamah) yang beragama Islam sewajibnya menjadi penentu kepada kesalahan jenayah Islam.

Jentera pelaksana undang-undang syariat Islam Malaysia seperti JAIS, JAWI dan sebagainya, mengapa tidak diheret sahaja perkara ini ke mahkamah syariah, agar proses perjalanan kehakiman menurut Islam?

Kesan

Kesan daripada ini, boleh kita andaikan bahawa istilah agama Islam dilindungi oleh perlembagaan dan undang-undang negara kita tidak boleh dipakai. Erti Islam sebagai agama rasmi bukan dari aspek undang-undang, namun hanya tempelan.

Kalaupun digunakan, tapi boleh dikritik dan ditekan seterusnya digugurkan. Lihatlah bagaimana isu seorang model di Pahang yang disabitkan sebat kerana meminum arak oleh Mahkamah syariah Pahang dahulu, akhirnya setelah ditekan oleh golongan berpengaruh, hukuman digugurkan.

Banyak dosa orang politik kita...

2 comments:

PUTERI ISLAM said...

Salam ust aizat..
bagus artikel. ana sokong kalau ust hantar ke UTUSAN...

salam perjuangan ust...

Kipas Angin said...

Assalamualaikum ustaz,

just wondering: Islam semakin hina dengan video seks ataupun Islam semakin dihina dengan 'keterbukaan' maksiat melalui video seks?

:)