Sunday, November 9, 2008

Hidupnya Mulia, Matinya Syahid

oleh: Mohd Aizat Bin Mohd Saleh

Sejujurnya saya berasa sangat sebak tatkala menerima berita bahawa As-Syahid Imam Samudra, Amrozi serta Ali Ghufron sempurna dilaksanakan hukuman mati malam semalam. Gambar mereka saya sempat tatap dalam beberapa blog sahabat-sahabat saya, yang menggambarkan kejernihan wajah seakan menunggu-nunggu panggilan Kekasih mereka.

Pemergian tiga syuhada’ ini adalah perjalanan menuju syurga. Mereka ini telah selesai melaksanakan tugas mereka di muka bumi ini untuk mendaulatkan Islam. Usah ditanya persoalan-persoalan yang timbul, yang benarnya mereka ini berhasil ber’ijtihad’ berdasarkan ilmu sebelum melakukan tindakan itu. Saya yakin, as-Syuhada’ di landasan yang benar.
Ratusan penduduk mengiringi jenazah Imam Samudera yang dimakamkan di TPU Lopang Gede

Teringat kata-kata as-Syahid Imam Samudera, tatkala dia ditanya apakah permintaan yang diingini sebelum diputuskan hukuman mati secara ditembak. As-Syahid menjawab: ”Saya mahu jika hukuman tembak ini ditukar kepada hukuman pancung, agar dengan hukuman itu saya dapat pergi dengan baik..” kata-kata ini menambahkan sebak dan semangat jihad saya. As-Syuhada’ begitu yakin bahawa pemergian mereka adalah panggilan kesyahidan Allah!

Situasi ini mengingatkan saya kembali kepada pemergian pejuang Ikhwan, as-Syahid Syed Qutb yang dihukum gantung sampai mati. As-syahid juga ditanya pengikutnya, ”Apakah hukuman yang dijatuhkan ke atas saudara?”

Beliau menjawab sambil tersenyum: ”Syahid!”

Jenazah Amrozi dan Muchlas disambut sebagai syuhada' di kampungnya di Jawa Timur

”Ya Allah! Kurniakanlah kepada kami roh-roh serta semangat jihad mereka ini dalam menegakkan dan mendaulatkan agama-Mu di bumi kami...”

-Al-Fatihah buat As-syahid Imam Samudera, Amrozi dan Ali Ghufron-

Baca juga : Umat Katolik di Poso Doakan Amrozi

No comments: