Saturday, February 21, 2009

Yang Penting Buat!


sebuah coretan oleh : Mohd Aizat Bin Mohd Saleh

"Kenapa kita kena berdemo ni? Mad'u lari nanti. Enta tak faham dakwah!"
Seorang rakan saya melontar kata-kata. Seingat saya sewaktu demo anti-Israel dahulu. Hmm..pening jugak saya nak menjawabnya. Rakan saya ni dalam jurusan Pengajian Islam, so kena hati-hati nak menjawab. Saya menjangkakan hujahnya banyak untuk ini.

Saya cuba provok soalan: "Betuk ke mad'u lari?"

"Ye la..lari! apa orang kata? terpekik-pekik, menjerit, angkat-angkat tangan. Tak orang takut ke camtu?" Fuh! Bisa jugak jawabnya.

"Awak faham apa itu dakwah? Saya rasa tu demonstrasi salah satu metod dakwah." Saya cuba naturalkan perbincangan.

"Metod dakwah apa kalau mad'u tak boleh terima. Banyak benda buruk terpalit kepada Islam sendiri jika buat camtu. Awak sendiri yang memalukan Islam. Boleh jadi dosa tu."


Ha..kan dah keluar hukum. Saya tersenyum.

Menyelami Pemikiran Sang Pendakwah

Seronok kalau berbincang persoalan dakwah ni. Macam saya dengan kawan saya tu lah. Metodnya, persepsi, apa orang kata, ntah macam-macam lagi. Lagi best, nanti ada orang salahkan satu sama lain. Contohnya kalau bincang macamana nak dakwah remaja sekarang. yang sudah teruk, mula lah salahkan ibu bapa tak didik anak-anak, guru-guru tak sampaikan ilmu dengan baik, kerajaan tak gubal sistem pendidikan yang berkesan, masyarakat tak bertanggungjawab tegur satu sama lain dan last sekali, remaja sendiri kena salah, tiada pegangan diri dan mudah terpengaruh..Saya tergelak.Hehe..dakwahnya mana?

Saya rasa kita sekarang suka bincang benda yang dah berlaku. Macam kalau rumah yang terbakar. Kita akan cari punca apa yang berlaku kebakaran. Litar pintas ke, orang main api ke dsb. Yang mana khatimahnya, kita buntu apa yang nak dibuat dan kita akan tembaklah siapa-siapa yang agak tepat sasarannya. Tapi biasanya tak kena. Sekarang ni pun saya tengah tembak apa salah orang yang nak berdakwah ni!

Hari Rabu lepas, saya dikunjungi sahabat-sahabat dari Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia (KAMMI). Berkongsi dan bertukar-tukar pandangan dan pengalaman gerakan mahasiswa Islam di sana. Menariknya saya ingin berkongsi di sini, mereka gerakan Islam yang tidak mengisytiharkan nama Islam, tapi terus melaksanakan melalui aktiviti.

Akhi Rijalul Imam kata: "Dakwah dan ukhuwwah adalah cara kami. Jangan tonjolkan nama Islam kamu, kerana itu akan diikuti hanya orang Islam, tapi bisa diluaskan lagi kerna Islam itu kan syumul.."

"Kami mula dengan para petani, peniaga-peniaga, artis-artis, tentera, kepala-kepala student. Biarlah mereka ini siapa pun. Yang penting sampai pada mereka apa itu Islam."

"..dan kami jangka 10 tahun lagi, kami akan menguasai seluruh wilayah Indonesia tanpa perlu menggunakan cara reformasi seperti sejarah dahulu!"

Maksud saya

"Bukan Rasululullah dahulu pernah berdemo ke..? Seingat saya sewaktu baginda telah isytiharkan perjuangan Islam sewaktu di atas bukit di Makkah, baginda dengan sahabat-sahabat berpegang tangan berarak seluruh Makkah. Tu bukan demo ke?"
Saya menjawab. Ni sambungan perbualan di atas.

"Oh ye ke.. Saya tak pernah baca pun kisah tu."

"Yang kita berarak sempena Maulidur Rasul tiap-tiap tahun tu bukan demo ke?" Dia terdiam sejenak mendengar lontaran last saya.

"Awak nak berdakwah ni, buat lah camana pun. Kan Allah dah sebut: "Serulah dengan berhikmah dan peringatan yang baik" Tu luas maksudnya. Berhikmah tu, apa saja cara yang dirasakan sesuai pada waktu tersebut."

"Kalau perlu radikal, radikal lah! Kalau perlu lemah-lembut, buatlah. Kalau perlu bunuh? Hm..fikir panjang jugak tu."

"Yang penting buat dakwah tu. Jangan salahkan orang lain memanjang.."

Maafkan ye, jika saya menyalahkan orang lain.