Saturday, October 29, 2011

Taatlah tanpa syarat


oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh

Dalam kehidupan kita, setiap insan sentiasa memerlukan antara satu sama lain. Dan di dalam keperluan itu, setiap manusia sering mahukan orang lain cinta dan taat kepadanya. Misalnya seorang ayah mahukan anak dan isterinya menjadi ahli keluarga yang taat kepadanya. Begitu juga seorang ahli perniagaan yang perlukan pekerja yang mendengar arahan tidak ketinggalan pemimpin politik yang hendakkan ahli-ahlinya patuh serta taat perintah dan arahan partinya.

Semua manusia mahukan ia dihormati. Dan penghormatan itu diterjemahkan di dalam ketaatan yang tidak berbelah bahagi. Demikianlah sifat manusia yang penuh dengan kelemahan dan kekurangan. Lantaran kekurangan itu, kadangkala ramai insan tidak mampu memberi ketaatan hatta kepada orang yang sangat dicintainya atau organisasi yang disertainya.

Begitu juga Allah, Tuhan yang Menciptakan manusia. Sayugialah Dia juga menuntut ketaatan makhluk ciptaan-Nya. Lebih-lebih lagi Allah yang menjadikan sekelian alam, menciptakan peraturan dan segala isinya. Lalu ketaatan itu disebut sebagai akidah atau iman yang mesti diyakini setiap insan bahawa tiadalah suatu kuasa pun yang layak menandingi Allah s.w.t.

Kesilapan dalam ketaatan

Ramai insan sering tersilap dalam memberi ketaatan. Mereka seringkali tersalah sangka atau tafsir. Atau kadangkala manusia menyangka bahawa mereka sudah taat dan cinta kepada sesuatu, namun ia hanyalah sebuah sandiwara yang akhirnya musnah dan berlalu begitu sahaja.

Biasanya, dengan ketaatan ia akan melahirkan cinta, kasih dan sayang dan begitulah sebaliknya. Itu fitrah manusiawi yang tiada sesiapa boleh menghalang. Seorang anak yang sayang pada ayah dan ibunya akan melahirkan sifat taat di dalam pergaulannya kepada kedua orang tuanya. Begitu juga seorang isteri yang cinta dan kasih kepada suaminya, akan menzahirkannya dengan sifat ketaatan yang tidak berbelah bahagi.

Namun di sana, kadangkala terjadi peristiwa di mana orang yang dicintai dan dikasihi tidak dapat memberi ketaatan kepada dirinya, malah dia menjadi musuh atau menjadi 'duri dalam daging', walaupun dia adalah orang yang disayangi dahulu.

Oleh kerana manusia penuh dengan sifat kekurangan, maka sering manusia tersilap dalam memberi ketaatan. Ada manusia yang memberi ketaatan melalui rasa kasih dan cinta kepada akhlak, terpikat dengan kecantikan wajah, atau terikat dengan perjanjian dan gaji. Banyak juga yang tersilap memberikan kasih kerana sifat-sifat luaran yang menghiasi seseorang itu.

Kesilapan ini datang apabila manusia memberi ketaatan kepada barang yang tidak kekal dan akan musnah. Misalnya memberi kecintaan kepada akhlak sang suami sedangkan kelak akhlak tersebut mungkin tidak kekal. Mencintai isteri kerana sifatnya yang lemah lembut dan wajahnya yang cantik, walaupun kelak kecantikan tersebut pastinya akan pudar.

Begitu juga ketaatan seorang pekerja kepada majikannya, atas dasar perjanjiannya di atas gaji yang bakal diperolehinya. Sedangkan apabila syarikat itu bangkrup, maka semua pekerja lari dan tidak dapat menumpahkan ketaatannya lagi kerana tiada tempat mereka bergantung taat.

Lihatlah bagaimana Allah menjanjikan kesudahan yang sangat setimpal kepada manusia. Mereka cinta dan taat kepada perkara yang sementara, kelak Allah memberikan kemusnahan dan penyesalan kepada mereka.

Tanpa syarat

Sesungguhnya, Allah mengajar kita agar mentaati sesuatu 'tanpa syarat'. Demikianlah Allah memberi tunjuk ajar bahawa dalam mentaati Allah dan segala suruhannya, ia perlu datang dengan hati yang ikhlas yakni kosong daripada segala perantara, motivasi, sogokan, ganjaran atau terpikat dengan sesuatu apa pun. Ia benar-benar kerana Allah.

Taat yang tanpa syarat ini pastinya akan kekal selama-lamanya. Kerana ia datang dari sesuatu yang kekal dan berkuasa yakni Allah s.w.t. Siapakah yang akan kekal selamanya sesudah hancurnya alam maya ini selain Allah?

Begitu jualah panduan buat manusia di dalam memberi ketaatan kepada urusan dunia. Agar ia berkekalan, maka sandarkanlah seluruh ketaatan mahupun kecintan kepada Allah. Di dalam mencintai manusia, tetapkanlah batas bahawa kecintaan kita adalah berpandukan cinta Allah, kelak cintanya itu kekal hingga ke syurga.

Godaan dunia sememangnya begitu memeritkan, namun itulah ujian yang disediakan buat manusia. Sangat payah untuk meletakkan kaca mata Allah di dalam membuat penilaian untuk urusan dunia, seringkali kita akan tertewas dan dicela. Berapa banyak orang yang mencintai Allah sering disisihkan kerana tidak mengikuti apa yang dunia inginkan. Namun, oleh kerana dunia itu sementara, maka kepayahan itu jua bersifat sementara. Mereka bakal mendapat kegembiraan di negeri Akhirat, negeri yang bukan untuk 'orang-orang dunia.'

2 comments:

Lavender said...
This comment has been removed by the author.
IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI