Thursday, May 29, 2008

Unsur Alternatif dalam Islam. Perlukah?

catatan: Mohd Aizat Bin Mohd Saleh

Malam tadi, tatkala sedang makan malam bersama ayahanda saya di sebuah warung nasi ayam, beliau ada memberitahu mengenai berita pagi tadi. Katanya JAKIM membidas pengharaman Islam Hadhari oleh kerajaan Selangor. Saya agak tersentak, tetapi tidak terkejut. Cuma baru tahu.

Semenjak kerajaan negeri saya, Selangor ditadbir oleh ’kerajaan baru’, banyak perubahan telah dilakukan. Antaranya pengaharaman segala bentuk konsep ’Islam Hadhari’ yang mana sebelum ini telah diilhamkan oleh YAB Perdana Menteri kita.

"Allah jadikan manusia sebagai 'pengganti-Nya' dengan tujuan memakmurkan dunia dengan menjalankan hukum-hakam berdasarkan 'kertas kerja' yang dibuat-Nya. Jangan cuba menambah-nambah, kelak dimurkai Allah.." (Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan merangkap ulama.)

Bila adanya Islam Hadhari, bermakna adanya Islam Badawi. Itu asasnya. Sebelum mencapai tahap bertamadun, pastinya melalui zaman jahiliyah atau bahasa mudah tidak bertamadun.

Bila dikatakan ia adalah pendekatan, maka Islam yang selain ’Islam Hadhari’ itu ada membawa keburukan atau kemudaratan dek cara atau wasilahnya silap, sebab itu ada dibuat pendekatan. Pendekatan maksudnya Islam yang dibawa dahulu perlukan alternatif lain. Maka ’pendekatan’ dilaksanakan.

Bila sebut pasal alternatif, saya teringat kata-kata bekas rockers terkenal tapi beralih ’planet’ ke alam nasyid. Katanya: ”Nasyid tidak sepatutnya menjadi hiburan alternatif, bahkan ia adalah hiburan sebenar, kerana ia datang dari Islam. Islam bukan agama alternatif..”

Oleh itu, bila ada alternatif selain Islam, maka Islam itu..?

No comments: