Tuesday, June 10, 2008

WIN-WIN dalam exam

catatan oleh: Mohd Aizat Bin Mohd Saleh
Sahabat seperjuangan ibarat satu bahtera kapal yang saling memerlukan. (dari kiri: Syazwan,Al-Hafiz,Saya,Faris,Jameluddin,Syam,Anaqi,Yusra. Depan:Aiman dan Juani. Sewaktu Jamuan Akhir Tahun di Nilam Puri)

”Yes..naik pointer sem ni..” sahabat saya Hafiz terjerit tatkala melihat senarai keputusan examnya di skrin komputer.

”Alhamdulillah.. rezeki Allah lagi tu..” saya menambah dengan sedikit ’perasa’ kesedaran.

”Ops..” dia perasan. ”Alhamdulillah..” lalu membetulkan.

”Result sahabat-sahabat yang lain camne?” saya bertanya. “Naim, Aiman, Wan Azman, apa cerita diorang tu?” saya menambah lagi

“Harapnya oklah.. Ana kalau boleh biar semua sahabat dapat elok.” Hafiz menyatakan harapan.

”Doa-doalah. Jangan lupa sms diorang tanyakan ya..”

Saya cukup gembira dan senang hati apabila mendengar kejayaan orang. Tak kiralah, adik-beradik, sahabat dan siapa pun. Saya selalu empati dengan kejayaan orang. Kadang-kadang sampai saya pun merasai saya sebagai ’watak’ dalam drama kecemerlangan mereka-mereka ini. Andai dengar sahaja satu kejayaan, saya menjadi orang paling gembira.

Syukur. Apabila menanam, dapatlah hasilnya. Baik buahnya andai baja yang dibubuh berkualiti. Cukup siraman dan penjagaan, maka hasilnya enak dan ranum. Begitu jualah dalam study. Kelas masuk, buat nota, ulangkaji dan baca buku, di samping berdoa, Insya Allah berjaya, dapat four flat orang kata.

Erti Kegagalan

Saya turut terkesan. Sempat memberi sepatah dua nasihat dan tasyjik buat sahabat saya yang seorang tu.

”Aduh.. teruk sem ni..” keluh sahabat saya. Saya tahu, dia baru sahaja lepas meneliti keputusannya.

”Orang study, aku pun study..tapi tak dapat jugak..” suaranya tenggelam dengan angin yang lalu.

”Tak ada rezeki lagi la tu.. takpe, sem depan kena struggle lagi.” itulah sedikit motivasi yang sempat saya lempar buatnya. Buat pengubat hati.

Mengerti Ertinya

Banyak sebenarnya dalam kehidupan ini belum kita fahami. Hatta saya sendiri. Kalau nak ditempuh dengan ilmu yang sekerat ini, jauh barangkali. Cuba fahami erti kejayaan dan kegagalan pun sudah cukup sangat-sangat, untuk kenal kehidupan.

Allah itu Maha Adil. Setiap yang berusaha, pasti berjaya. Tapi sesetengah orang belum faham. Bukan tidak faham. Cuma belum.

Betulkah jika seseorang itu nak berjaya dalam akademik, antara pra-syaratnya mesti usaha bersungguh-sungguh seperti saya sebutkan diatas, maka dia akan berjaya. Noktah. Soalnya, jika dia dah buat semua tu, tapi tidak berjaya juga?

”Hang kena ingat zat, bukan cemerlang akademik kat U ni sahaja, tanda dia berjaya. Kalau macam tu, Tuhan tak Adil ke?” satu malam sahabat saya Aiman menegur.

”Allah tak bagi dia berjaya dekat U , mana tahu dia berjaya kat luar, meniaga ke, buka syarikat ke..” dia berujar lagi.

”Itulah baru tanda Allah tu Adil..” sambungnya.

Kata-kata terakhir dia itulah yang meresapi hati saya, membuat tersentuh. Hingga ke subuh saya memikirkan.

Benar. Yang berjaya itu rezeki. Yang belum berjaya, bukan dia tidak diberi rezeki, tapi sebenarnya, rezeki dia ada, tetapi di ’tempat’ lain.

Allah tahu, kerna Dia yang ciptakan hamba-Nya.

Yang berjaya, bersyukurlah. Kerana Allah memberi hadiah pada masa yang ’awal’. Syukuri dan manfaatkanlah. Yang belum berjaya, bersyukur juga, kerana Allah nak lihat kita usaha ’lebih sikit’ untuk memperoleh hadiah yang lagi besar hasil usaha yang besar. Allah Maha Adil, beri WIN-WIN kepada kita.

” Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui..”

Surah Al-Baqarah, ayat 216

Tahniah kepada sahabat-sahabat saya yang berjaya dalam exam baru-baru ini. Dan tahniah juga kepada yang belum berjaya, tunggulah sedikit masa lagi untuk kejayaan yang lebih bermakna.

1 comment:

ahmadfahmie said...

ana tersentuh dan insaf dengan tulisan ustaz.. terima kasih banyak2 atas nasihat yg enta bg selama ana jd sahabat enta... asal enta yg bg nasihat, ana jd tersentuh.. tak pasti kenapa, mgkin itu namanya ukhwah..emmmm