Thursday, November 5, 2009

Salafi : JAIS, PAS dicabar berdebat dengan Ustaz Asri

catatan oleh: Mohd Aizat Bin Mohd Saleh

Apakah yang boleh disebutkan lagi tatkala berita penangkapan Ustaz Asri, bekas Mufti Perlis di Damansara baru-baru ini, selain daripada ramai pihak mengutuk tindakan Jabatan Agama Islam Selangor itu.

PAS juga menentang keras tindakan JAIS itu, biarpun nampaknya tindakan itu mustahil tidak diketahui oleh pimpinan PAS yang duduk di dalam Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.

Peristiwa ini dilihat sebagai kemuncak kepada 'kegeraman' terhadap dakwah yang dibawa oleh Ustaz Asri terhadap fahaman Wahabi atau Salafi yang dikatakan bertentangan dengan masyarakat Malaysia hari ini.

Meneruskan Tradisi Zalim Dahulu

Tindakan JAIS di bawah kerajaan PR Selangor tidak ubah sama seperti tindakan zalim kerajaan BN sewaktu mereka memerintah dahulu. Ada satu ketika ramai ustaz-ustaz ditahan ketika berkuliah di surau, atas alasan tiada tauliah dan membangkang kerajaan.

Antara ustaz yang saya ingat dilucutkan tauliahnya, ialah Ustaz Ismail Kamus, Ustaz Ahmad Awang dan rakan-rakan mereka.

Lucu mendengar ulasan mereka: "Dahulu, kamilah yang meluluskan tauliah ustaz-ustaz JAIS ini, tapi sekarang mereka yang lucutkan dari kami. Kalau kami ini ditarik tauliah kerana tidak diiktiraf, maka mereka ini apatah lagi, sebab mereka menuntut dari kami, anak murid kami.."

Saya yakin, walau seribu orang seperti ustaz Asri dan ditangkap keseluruhannya, akan lahir beribu-ribu yang lain, kerana tangkapan tidak akan menyelesaikan masalah penyebaran ilmu seumpama yang dibawa Ustaz Asri, kerana masyarakat sekarang benar-benar dahaga ilmu. Mengapa ingin ditahan orang yang ingin belajar?

Fahaman Salafi dan Sikap Kita

Apa yang dibawa Ustaz Asri, bagi saya langsung tidak salah. Tidak ada yang lebih mulia melainkan umat Islam sekarang kembali kepada Al-Quran dan Sunnah yang sebenar dan dihayati sepenuhnya. Mengamalkan kembali sunnah-sunnah yang sudah lama ditinggalkan serta mengamalkan cara Islam dengan bersih dan suci. Inilah yang dibawa Ustaz Asri.

Apa yang silap disini hanyalah metod pembawaannya yang agak 'keras' dan kurang meraikan masyarakat. Dan ini bagi saya boleh diubah. Tetapi bukan diubah dengan menangkap beliau!

Islam Tertegak dengan Hujah

Sebab itu, Al-Quran awal-awal lagi dan meletakkan bahawa, setiap tindakan, kepercayaan dan pengamalan kita, mestilah didasari dengan kefahaman, dan kefahaman ini mesti datang daripada hujah dan dalil, tidak kiralah apa pun yang kita lakukan.


Jika PKR berani berdebat isu minyak negara dengan menteri dan jika PAS boleh mencabar Sister In Islam (SIS) untuk berdebat bagi menegakkan siapa yang benar, mengapa tidak cuba mengajak Ustaz Asri berdebat? Nilai dan tengok, apa hujah yang dikemukakan Salafi yang dibawa Ustaz Asri.

Bagi saya hujah mana yang kuat, masyarakat boleh nilai. Dan saya sebutkan sekali lagi, Islam itu tertegak dengan hujah. Masakan tidak menang fahaman Islam yang sebenar andai itu yang benar.

Ataupun kita takut seandainya diberi ruang berdebat, akan lagi ramai orang akan mengikuti Salafi dan meninggalkan Islam yang dibawa kita? Itu masalah dan sikap dari kita, bukan Salafi! Kitalah yang gagal untuk tarik masyarakat dengan apa Islam yang kita bawa, jangan salahkan mereka.

4 comments:

qudwaH_Humaira' said...

salam

ana tengok banyak analisis ustaz bersifat atas pagar/neutral. mengapakah ?

Aizat Salleh said...

aizat-qudwah humaira'

"itulah mahasiswa.."

qudwaH_Humaira' said...

mahasiswa tidak berdiri atas sikap berpagar bukan ?

mereka berdiri atas kebenaran..
1. a priori
2. a postriori
3. perlu
4. bergantung

mana satu yang ustaz maksudkan ?

Aizat Salleh said...

aizat-qudwah humaira'

"berdiri atas pandangan sendiri"