Saturday, November 20, 2010

Alahai artis-artis kita..


oleh : Mohd Aizat bin Mohd Salleh

Saya kadang-kadang pelik kerana rakyat Malaysia sangat mengagungkan dunia hiburan dan kesenian. Artis-artis juga diibaratkan sebagai ikon remaja dan trend hari ini.

Di surat khabar arus perdana misalnya, paparan berkenaan artis dan hiburan begitu banyak.

Namun, hari ini, jika kita menyorot dengan teliti dan insaf, ramai artis di Malaysia tidak layak menjadi ikon masyarakat. Walau bagaimana pun, apa yang boleh dibuat kerana artis sangat sinonim dengan media.

Sesekali rasa ingin 'termuntah' apabila seluruh kehidupan seorang artis itu diceritakan dan dipaparkan secara terperinci di dada akhbar.

Hatta, jika tak keterlaluan dikatakan bahawa jenis 'seluar dalam' pun hendak dikisahkan di media.

Terfikir juga apabila media massa membuat liputan secara besar-besaran kisah artis yang berkahwin. Acaranya begitu gilang-gemilang, lebih mudah disebut sebagai wedding of the year. Namun, dua minggu selepas itu, bercerai.

Tidak sedikit serasa saya kes-kes moral buruk yang telah berlaku kepada artis. Antaranya boleh disebutkan adalah terlibat dengan dadah, khalwat dan penceraian.

Pada 12 Jun 2010, pelawak dan pelakon terkenal sitkom senario, Saiful Apek atau nama sebenar Saifulizam Yusoff ditahan kerana memiliki 40 gram ganja. Dia ditahan dirumahnya pada jam 10 malam. Kes beliau disiasat dibawah Seksyen 39A (1), Seksyen 6, dan 15(1), Akta Dadah Merbahaya.

Yassin Yahya, juga anggota kumpulan Senario juga pernah ditahan di pusat hiburan Sunway Pyramid kerana didapati positif dadah. Beliau direman selama 3 hari dan didakwa di bawah Seksyen 15(1) Akta dadah Merbahaya.

Selain dari itu, pelakon drama terkenal Benjy atau nama sebenarnya Khyrill Benjamin Ibrahim ditahan pada 11 Mac 2010 di tempat letak kereta di rumahnya. Beliau ditahan kerana disyaki terlibat dengan dadah. Sehingga hari ini kesnya masih dibicarakan.

Seorang artis perempuan yang terkenal membintangi filem Pontianak Harum Sundal Malam (PHSM), Zarina Ann Julie telah ditahan di LCCT dan mengaku telah mengambil dadah jenis 'ketamin'.

Penyanyi Jamal Abdillah, yang terkenal dengan lagu 'Siapa bilang gadis Melayu tak menawan' telah ditahan di sebuah rumah rehat di Teluk Intan oleh pihak polis apabila disyaki memiliki dadah jenis 'syabu'. Beliau didakwa dibawah Akta dadah Merbahaya.

Tidak kurang juga yang terlibat dengan masalah moral dan akhlak serta rumah tangga.

Ako Mustapha, seorang dramatis serta pelakon telefilem cerekarama TV3, ditangkap khalwat oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di sebuah rumah di Bukit Antarabangsa Hulu Kelang.

Artis 'Gerak Khas', Norman Hakim yang menjadi model kehebatan polis kepada masyarakat gagal menjadi model sebenar apabila ditangkap berkhalwat di Ukay Perdana dengan pasangannya juga seorang pelakon Memey Suhaiza. Lebih memalukan apabila beliau sudah berumah tangga dengan Abby Abadi yang juga seorang pelakon terkenal.

Pengacara program 'Bang bang Boom' Ahmad Azahari Mohd Ali ditangkap oleh Jabatan Agama Islam Selangor pada 7 Oktober 2010 kerana disyaki berkhalwat dan berdua-duaan dengan wanita yang juga masih isteri orang.

Kisah bercerai-berai dalam rumah tangga juga dilakonkan oleh artis-artis kita di luar selepas melakonkan watak itu di dalam filem mahupun drama yang dibintanginya.

Pelakon jelita sitkom 'Puteri', Nora Danish bercerai dengan suaminya Rizal Asyram atas alasan sudah tidak serasi dan membawa haluan masing-masing. Lebih memalukan apabila lafaz cerai mereka dilakukan melalui panggilan telefon.

Pada 26 April 2006, pelakon terkenal Yusri KRU bersama isterinya Erra Fazira sah melafazkan cerai di mahkamah. Kedua-dua pelakon ini juga tatkala majlis perkahwinan mereka telah disiarkan secara meluas dan gemilang oleh media.

Ac Mizal telah menyaman isterinya Shafnie Zainuddin selepas menceraikannya serta masih lagi di dalam perebutan di dalam tanggungjawab memberi nafkah dan hak penjagaan anak.

Apa lagi sebenarnya yang kita mahukan daripada artis-artis ini untuk menjadi role-model kepada masyarakat? Seperkara lagi, media begitu pantas memainkan peranan. Kadang-kadang imej buruk artis-artis ini cepat dipadamkan oleh mereka.

Hiburan serta artis alternatif perlu berusaha lebih kuat dan gigih untuk menaikkan imej mereka di mata masyarakat agar dapat menenggelamkan artis-artis yang tidak bermoral ini.

3 comments:

Nur Madihah said...

rancangan MELODI yang menghuru-harakan..

Ahmad Zhafir Bin Mairop said...

itulah sandiwara dunia... artis2 nih terkadang tdk sedar ataupun buat2 x sdr yang diri mereka adalah pelakon dunia...yang bakal dihisab amal perilakunya... alasan nak mencari rezeki halal... tetapi dedah aurat sana sini, peluk sana peluk sini... Masih belum layak untuk mereka ini digelar ikon... amat jauh sekali... wallahualam

Aizat Salleh said...

boleh digelar ikon, tetapi ikon 'kehancuran'