Thursday, December 30, 2010

Negeri Terengganu dan kisah pemandu bas

oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh

Selama dua hari saya menghabiskan waktu untuk beberapa urusan di negeri Terengganu baru-baru ini. Seingat sudah hampir dua tahun tidak menjejakkan kaki ke negeri pesisir pantai itu.

Sebaik solat Subuh di Masjid Putih di tengah bandar, saya singgah di sebuah warung di stesen bas Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT). Agak terkejut kerana makan nasi minyak sepinggan berlauk daging dengan secawan kopi lebih kurang RM7! Macam di KL pula.

Mungkin juga sebab saya tidak 'kecek' Terengganu barangkali, pengusaha kedai menyangka saya orang luar, senang-senang dia letak harga sebegitu.

Pembangunan rancak

Di sekitar bandaraya itu, pembangunan semakin rancak. Secara peribadi, saya mengkagumi usaha kerajaan Terengganu (tidak pasti MB Idris Jusoh atau MB Md Said) memelihara warisan Terengganu.

Pembinaan beberapa kompleks lagi di sekitar Pasar Payang dilihat seiring dengan status bandarayanya. Apa pun begitu, pembangunan insannya masih lagi saya lihat belum berkembang.

Wanitanya, seperti dahulu lagi dari segi pakaiannya. Dan kelihatan beberapa kumpulan lelaki berfesyen 'punk' dan 'skin head' masih lagi berkeliaran di bandar ini. Tidak berubah seperti dahulu lagi, ketika saya bersekolah di sini.

Mungkin cuba untuk mengejar pembangunan seperti bandar Kuala Lumpur gayanya, namun seperti tidak seimbang dan rakyatnya masih belum bersedia menerima culture shock sebegitu.

Cerita pemandu bas

Di dalam bas ketika bertolak ke Kuala Lumpur, saya sempat bersembang dengan beberapa pemandu bas Ekspres S.P Bumi.

Akhir-akhir ini kecoh satu negara berkenaan berita kemalangan bas di sana-sini. Seperti biasa, kerajaan dan masyarakat akan menuduh pemandu bas, kerosakan bas, syarikat tidak bertanggung jawab dan sebagainya.

Namun lain yang saya dengar daripada pemandu bas ini.

Katanya, dalam satu trip pemanduan bas selama lapan (8) jam, daripada Terengganu ke Kuala Lumpur misalnya, dua pemandu akan bersilih-ganti. Setiap pemandu akan mengambil empat (4) jam seorang. Sementara tunggu untuk memandu, pemandu kedua akan berehat.

"Mustahil akan berlaku pemandu mengantuk kerana rehatnya cukup" katanya.

Yang peliknya, dalam rekod kemalangan bas dua tingkat, kerajaan menyalahkan pemandu dan struktur bas yang tidak stabil. Sedangkan katanya, keadaan jalan raya juga perlu dilihat.

Katanya juga, ada jalan raya yang kotor akibat tumpahan minyak diesel. Ia memberi risiko kepada kenderaan kerana minyak diesel tidak mengewap berbanding minyak biasa. Ia akan kekal di atas jalan raya. Bukan setakat bas, malah motor pun boleh terbabas.

Saya bertanya lagi, adakah pemandu mengejar trip untuk mendapat gaji atau elaun lebih. Dia menjawab, 'mungkin juga'. Kerja memandu bas sepertilah tugasnya pengawal keselamatan. Memerlukan tenaga dan penumpuan lebih. Berbanding kerja kerajaan yang hanya duduk di dalam pejabat dengan penghawa dingin, walaupun kerja bermula jam 8 pagi hingga 5 petang.

Gaji pemandu

Saya berkira-kira. Jika satu syarikat bas membuat dua trip satu bas ke Terengganu (malam dan pagi). Satu bas biasanya memuatkan 30 penumpang dengan harga tiket RM40 seorang. Jika perkiraan mudah satu trip, syarikat bas tersebut boleh mendapat RM1,200, maka dua trip adalah RM2,400.

Jika dihitung perjalanan sebulan (30 hari), maka syarikat bas mendapat hasil jualan tiket sebanyak RM72,000! Itu baru satu bas, jika ada sepuluh (10) bas? Cuba bayangkan.

Mustahil dengan keuntungan seperti itu tidak boleh meningkatkan gaji pemandu. Ditolak harga minyak dan penyelenggaraan bas, saya kira punya keuntungan lagi.

Apa salahnya memberi lebih sedikit kepada pemandu yang membawa 30 nyawa di belakangnya. Supaya ia tidak menjadi beban dan mereka berasa tidak mencukupi.

Ithar di jalan raya

Rupanya Islam sudah ajar dalam bermuamalah sesama masyarakat. Konsep ithar iaitu melebihkan kepentingan orang lain berbanding diri sendiri. Apalah kiranya jika masyarakat kita bersifat demikian dalam memandu.

Saya kira tidak rugi, kerana jika kesemua orang berbuat demikian, maka semua orang akan mendapat manfaat. Masing-masing melebihkan, dan mendahulukan orang lain, kan semua dapat merasa.

Tetapi semua orang kena berbuat sebegitu. Tidak boleh hanya seorang, atau segelintir sahaja. Jika tidak sampai bila-bila akan ada kemalangan dan manusia yang tidak menghiraukan nyawa orang lain.

Kuala Terengganu
10.32 a.m

No comments: