Sunday, December 12, 2010

Perihal Aziz Bari dan UMNO yang takutkan PAS berubah


oleh : Mohd Aizat Bin Mohd Salleh

Semua orang tahu bahawa Prof. Dr Aziz Bari merupakan seorang yang pakar di dalam perlembagaan negara Malaysia.

Beliau berpengalaman mengajar di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) selama hampir 21 tahun berkenaan perlembagaan.

Banyak penganalisis dan ahli akademik yang saya temui antaranya Prof Emeritus Khoo Kay Kim menyatakan bahawa perlembagaan merupakan asas kepada pembentukan undang-undang dan hala tuju Malaysia.

Saya berkesempatan menyertai hampir seratus anak muda di dalam program Diskusi buku 'Menuju PAS Baru' karya YB Dr Mujahid Yusof Rawa baru-baru ini di Chinese Assembly Hall, Kuala Lumpur.

Antara tokoh yang hadir adalah Dr Mujahid selaku penulis sendiri, Prof. Madya Ghazali Mayudin (UKM), Prof. Dr Aziz Bari (UIAM) dan Ustaz Zaharuddin (ulama pelapis PAS).

Bernas

Saya sudah menjangka bahawa program pada malam itu akan menjadi 'panas' apabila topik perbincangannya mengenai mengapa dan bagaimana PAS boleh berubah.

Prof Ghazali menyatakan dengan keadaan PAS seumpama hari ini, parti itu tidak boleh menggantikan UMNO. Asasnya mudah, PAS masih belum bersedia kearah itu.

Walaupun begitu, Dr Mujahid optimis PAS mampu menggantikan UMNO dengan syarat, PAS perlu berubah menjadi parti yang boleh diterima rakyat. Beliau berhujah bahawa PAS kini melalui zaman transformasi lekuk ketiga setelah era kepimpinan Ulama'.

Dari kiri : Ustaz Dzulkhairi, Dr Mujahid, Prof Ghazali Mayudin, Ustaz Zaharudin dan Prof Dr Aziz Bari dalam program Diskusi buku 'Menuju PAS Baru' baru-baru ini.

Saya bersetuju bahawa kepimpinan ulama adalah hanya satu tema di dalam PAS kerana disana terdapatnya sistem syuro yang menentukan hala dan tindakan PAS.

Namun, apa yang lebih menarik adalah pandangan kritikal oleh Prof Dr Aziz Bari memandang PAS sebagai sebuah parti politik.

Kritikan kepada PAS

Awal-awal lagi Dr Aziz Bari sudah menyebut bahawa di Malaysia, manual untuk mengurus dan mengendalikan pentadbiran dan pemerintahan adalah 'Perlembagaan Malaysia'.

Justeru itu, sebagai orang luar yang memerhati dan juga seorang pakar perlembagaan, beliau menyatakan kerisauan apabila PAS gagal mencermati dan memahami perlembagaan Malaysia yang menjadi manual memerintah Malaysia.

Banyak isu yang kurang berjaya dihadapi oleh PAS lantaran kurangnya kefahaman terhadap sistem perlembagaan. Kadang kala beliau sendiri yang menjadi 'jurucakap' kepada PAS apabila satu ketika PAS kehilangan arah bercakap soal perlembagaan.

Pandangan beliau adalah pandangan yang realiti dan praktikal kepada PAS sebagai parti politik. Seharusnya PAS perlu mengambil penting lebih-lebih lagi untuk menggantikan UMNO kelak.

Siapa lebih realistik?

Oleh hal yang demikian, apabila berpolitik, kita akan bercakap soal perkara yang realistik dan bukan sekadar teori.

Saya membawa satu contoh, pada pilihan raya umum tahun 1999, pakatan pembangkang berjaya meningkatkan sokongan melalui isu pemecatan Dato Seri Anwar. Waktu itu, rakyat beralih arah kerana bencikan kezaliman UMNO dan BN.

Namun, pada pilihan raya umum 2004, sokongan kepada pembangkang agak pudar, BN berjaya menyapu kembali kerusi yang terlepasnya dahulu. Apabila dianalisis antara satu faktor hilangnya sokongan adalah gagasan 'Negara Islam' oleh PAS yang juga menyebabkan DAP keluar Barisan Alternatif.

Walaupun begitu, tanggal 2008, perubahan kembali berlaku apabila Pakatan Rakyat mendapat sokongan kembali rakyat dibawah tema manifesto 'Negara Kebajikan'.

Negara Islam adalah satu sistem pentadbiran yang bersifat teori, manakala Negara Kebajikan bersifat realistik dan praktikal kepada rakyat. Sebab itu ia diterima.

Sebab itu, soal memerintah ia bersangkut rapat dengan perlembagaan, dan perlembagaan adalah satu realiti yang perlu dihadapi oleh PAS untuk memerintah.

Sifir mudahnya, parti mana yang paling realiti dan praktikal boleh menyelesaikan masalah pasti diterima rakyat.

PAS dan perubahan

Hanya UMNO yang takutkan PAS berubah! Ini kerana, apabila PAS berubah, ia menarik sokongan bukan Islam yang menghasilkan Dewan Himpunan Penyokong PAS. UMNO cukup bimbang PAS diterima pelbagai kaum.

UMNO juga bimbang kebangkitan kelompok muda di dalam PAS yang bersifat kritikal dan mampu menjadi pengganti dan memerintah kelak. Di samping kehadiran kelompok ala 'profesional ulama' yang kompeten.

Begitu juga pandangan Dr Mujahid yang melontarkan bahawa PAS perlu berubah menjadi lebih nasional (diterima pelbagai kaum) serta terbuka tetapi berprinsip.

Dr Mujahid mengkritik bukan kerana kepentingan, bahkan mahu melihat PAS menjadi lebih baik, dan beliau sudah menunjukkan hasilnya. Kritikannya berasas dan terbukti.

Sebab itu, hanya UMNO sahaja yang takut PAS berubah. Hanya UMNO yang tidak boleh menerima realiti PAS perlu berubah untuk memerintah Malaysia. Dan hanya UMNO sahaja yang bimbangkan 'kuasa' mereka terhakis apabila PAS berubah.

Sekali lagi saya menyokong lontaran Prof Ghazali Mayudin, "Selepas ini perlu dibuat buku mengenai PAS Baru pula, tak perlu menuju..menuju dah, lengkap dengan sistem dan organisasinya macamana nak memerintah.."

Saya bersetuju dan tersenyum.

Wallahua'lam.

No comments: