Friday, July 8, 2011

BERSIH 2.0 : Anak muda jangan jangan takut, jangan tertinggal sejarah negara

oleh: Mohd Aizat Mohd Salleh

Esok, 9 Julai 2011, akan diingati oleh semua rakyat Malaysia bahawa satu perhimpunan besar-besaran menuntut pilihan raya yang dijalankan di Malaysia dilaksanakan dengan adil dan telus. BERSIH 2.0 mengemukakan 8 tuntutan yang relevan untuk memperbaiki perjalanan pilihan raya di Malaysia.

Seruan digemakan kepada seluruh anak-anak muda yang berfikir dan risaukan akan masa depan negara mereka yang dipimpin oleh pemimpin yang korup, tidak adil dan menzalimi rakyat. Ini jelas.

Ketakutan

Ketakutan tidak perlu menjadi kerisauan buat anak muda. Jika anda pembaca dan pengkaji sejarah yang ikhlas dan kritis, anda akan mendapati bahawa bukanlah perhimpunan yang bakal mengacau-bilaukan negara kita.

Misalnya pada 5 Julai 2011 lalu, dilaporkan media bahawa polis menjumpai senjata berupa parang, molotov koktail dan mercun bersama-sama baju bersih berdekatan sebuah kompleks membeli-belah. Mereka mendakwa ada kaitan dengan perhimpunan BERSIH 2.0 dan mahu menimbulkan kekacauan.

Kita diimejkan oleh media bahawa perhimpunan BERSIH 2.0 bakal menjadi rusuhan sebagaimana yang berlaku 13 Mei 1969 iaitu pembunuhan besar-besaran!

Saya kira, anak muda zaman ini telah sedar dan matang. Mereka membaca sejarah secara adil dan sedar. Jika anda merujuk buku-buku teks sekolah atau modul pengajian etnik universiti, anda akan disajikan dengan fakta yang tiris atau tidak adil.

Cubalah kita adil dalam meneliti sejarah. Apabila saya membaca buku '13 Mei: Dokumen-dokumen Deklasifikasi Tentang Rusuhan 1969 Malaysia' yang ditulis oleh Dr Kua Kia Soong, aktivis SUARAM, anda akan mendapati banyak fakta yang diselindungkan di dalam peristiwa berdarah itu. Bacalah dengan objektif!

Misalnya, kita akan mendapati keprofesionalan pasukan keselamatan dipersoalkan dalam menangani sentimen perkauman, yakni tindakan provokasi pihak-pihak berkepentingan dengan kerajaan (parti pemerintah) hanya dibiarkan, sedangkan mereka berusaha habis-habisan menentang kumpulan oposisi.

Ini dicatatkan dalam sejarah, namun tidak dinyatakan. Silalah merujuk kepada Jabatan Penyelidikan Maklumat Komanwel, Pejabat Rekod Awam atau Far Eastern Economic Review, serta fakta-fakta yang disimpan di London.

Perkara ini seakan diulangi apabila menghadapi himpunan BERSIH 2.0. Mungkin juga jika pihak-pihak tertentu akan cuba melakukan sabotaj kepada himpunan aman ini seterusnya menyalahkan BERSIH 2.0 yang menimbulkan huru-hara. Ini boleh berlaku jika tiada jaminan pasukan keselamatan.

Jika kita baca sejarah, ia memang berlaku. Namun, kita anak muda tidak boleh ditipu dua kali. Ilmuwan pernah berkata: "Orang yang tidak belajar sejarah, ia akan mengulangi semula sejarah itu."

Sejarah Negara

Justeru, anak muda jangan takut untuk turun ke stadium pada 9 Julai. Kehadiran anak-anak muda bersama dengan rakyat adalah membawa harapan rakyat kepada masa depan negara.

Tidakkah anak-anak muda memikirkan suatu hari nanti bahawa perhimpunan ini akan dicatatkan di dalam buku-buku teks sejarah anak-anak kita bahawa terjadi satu perhimpunan rakyat yang menuntut agar pilihan raya dijalankan secara adil sebagaimana kita diajar dan diceritakan oleh guru sejarah dulu kita bahawa satu perhimpunan orang Melayu besar-besaran telah dianjurkan oleh UMNO untuk menentang Malayan Union.

De ketika itu, kita akan mengatakan kepada anak-anak kita: "Ayah adalah salah seorang yang berada di dalam perhimpunan ini." Mungkin pada ketika itu kerajaan Malaysia sudah berubah kepada yang lebih adil dan saksama, dan kita boleh mendabik dada bahawa kita salah seorang yang memperjuangkan ketelusan demokrasi. Ia menjadi sejarah kita dan negara.

No comments: