Friday, July 29, 2011

Kalaulah saya mahasiswa


oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh

Saya berkesempatan menyaksikan wacana 'Apa Selepas 9 Julai?' anjuran akhbar Sinar Harian baru-baru ini. Ia membariskan Pengerusi BERSIH 2.0 Datuk Ambiga, Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad dan Profesor UKM, Dr Shamsul Amri.

Saya kira, saya tidak mahu mengulas isi daripada wacana itu kerana di dada akhbar sudah banyak dipaparkan dan dianalisakan. Tetapi disebalik itu ada beberapa perkara perlu difikirkan oleh anak-anak muda dan mahasiswa di dalam melibatkan diri dengan isu-isu negara pada hari ini.

Medan perdebatan

Secara peribadi, wacana seperti inilah yang dinanti-nantikan oleh rakyat Malaysia, khususnya anak-anak muda yang sudah bijak berfikir dan mempunyai banyak maklumat. Hari ini, apa yang dipaparkan oleh media massa seperti di televisyen tidak lagi diterima terus, sebelum ia disemak-imbang melalui media alternatif internet.

Mengikut kajian pakar ICT, hampir 70 peratus daripada keseluruhan pengguna internet menggunakan facebook, dan jumlah keseluruhan pengguna internet adalah sebanyak 12 juta mengikut kajian terkini.

Medan perdebatan secara terbuka dan ilmiah sangat baik. Islam sendiri mengajar umatnya agar berdakwah melalui medan debat dan ilmiah. Hari ini, mengapa Islam tidak berjaya lagi diterima oleh masyarakat bukan kerana silapnya agama Islam itu, namun silap siapa yang menyampainya, walaupun kita mengetahui bahawa Islam adalah agama yang tertinggi.

Medan perantara

Namun, saya sedikit terkilan kerana medan perantara politik di tanah air kita pada hari ini tidak diambil peranannya oleh mahasiswa. Adalah sangat baik, gerakan mahasiswa sewajarnya menjadi perantara pertemuan di antara tokoh-tokoh politik tanah air untuk memperdebatkan isu-isu negara. Jika dahulu di Universiti Malaya kita punyai program Debat Ekonomi.

Debat Ekonomi menemukan pemimpin-pemimpin politik dan negara, membincangkan isu-isu, dasar-dasar serta polisi negara dan mahasiswa diberi peluang melibatkan diri bersama mereka. Seingat saya Dato Seri Anwar Ibrahim, Dato Seri Abdul Hadi, Lim Kit Siang, dan banyak pemimpin negara pada waktu itu dijemput ke dalam kampus.

Tiada istilah mahasiswa melibatkan diri dalam politik kerana mereka melihat isu dengan lebih besar bahawa itu merupakan medan intelektual dan kebebasan akademik. Iaitu kebebasan mahasiswa menerima ilmu dan belajar daripada mana-mana tokoh yang mereka sukai dan yakini.

Agak pelik hari ini pemimpin politik semakin lama menjadi tidak matang, lebih-lebih lagi pentadbir universiti. Apa sahaja kegiatan mahasiswa ingin dikaitkan dengan politik. Bila dikaitkan dengan politik maka AUKU pasti dikenakan.

Landskap politik dan negara pada hari ini sudah berubah, dan kita merasainya terutama kepada anak-anak muda. Perbincangan sudah lebih luas, dunia tiada sempadan, tiada fakta dan maklumat sudah menjadi milik peribadi pada hari ini.

Jika diperhatikan sekarang, yang mengambil realiti itu pada hari ini adalah mereka yang terdiri daripada generasi baru, yakni anak muda. Iaitu mereka yang majoritinya akan mengundi pada pilihan raya umum ke -13 akan datang. Hakikat ini perlu diterima.

Peranan mahasiswa

Dari satu sudut, saya masih lagi menantikan peranan mahasiwa dalam mendepani massa yang sangat laju bergerak hari ini. Mereka diperlukan untuk bersama-sama membina dan mencorak dasar-dasar negara. Peranan mahasiswa pada hari ini masih lagi boleh menjadi suara ketiga di dalam masyarakat.

Apakah peluang yang ada? Banyak, bahkan terlalu banyak..

Saya berpandangan, mahasiswa adalah golongan yang terpelajar dan berada di dalam kawasan ilmu di universiti. Dalam universiti adalah tempat dimana mereka berbincang dan belajar teori-teori sesebuah dasar. Misalnya mahasiswa fakulti ekonomi, mereka mengkaji berkenaan polisi dan dasar ekonomi sesebuah negara.

Begitu juga mahasiswa yang berada di fakulti pendidikan, mereka mengkaji dan berteori berkenaan dasar pendidikan negara. Mereka pasti akan berbincang permasalahan pendidikan, isu dan kesan-kesan kepada masyarakat.

Oleh itu, peranan mahasiswa pada hari ini pastinya boleh menjadi entiti yang mengkaji dasar-dasar serta polisi kerajaan pada hari ini dan boleh bersedia mengemukakan satu alternatif dan dasar-dasar baru hasil daripada kajian dan perbincangan mereka. Mereka mesti meluaskan lagi jaringan intelektual mereka dengan mengadakan konsensus bersama para akademia dan profesor di universiti mereka.

Dan hasil daripada itu, mereka boleh mengemukakan kepada mana-mana parti politik mahupun kerajaan untuk diterima dan disokong. Inilah satu cara lagi mewujudkan suara ketiga bagi mahasiswa.

Apabila saya menulis seperti ini, saya seperti mahu pulang ke alam mahasiswa. Banyak lagi sebenarnya yang tidak saya buat ketika mahasiswa. Kalaulah saya mahasiswa!

No comments: