Sunday, August 21, 2011

Al-Fatihah Azizi Hj Abdullah, seorang lagi penulis telah pergi

oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh


Saya tidaklah mengenali beliau secara peribadi, namun saya mengenalinya melalui karya dan tulisan yang saya baca. Ketika sekolah menengah, saya adalah peminat novel. Hampir keseluruhan novel-novel yang berkait tentang cinta dan kehidupan saya beli.

Minat itu saya kongsi dengan abang saya. Antara koleksi novel yang diminati antaranya adalah yang ditulis oleh Azizi Haji Abdullah. Bagi saya, karyanya berbeza dan nilainya begitu mendalam, lain daripada penulis-penulis biasa.

Dua novelnya yang saya miliki yang menjatuhkan hati saya kepada tulisannya berjudul 'Ayahanda' dan 'Melukut Kota'.

Novel Ayahanda mengisahkan jerih-payah seorang ayah yang sudah tua di kampung, dikelilingi anak-anaknya, namun seorang pun tidak memahami derita dan perasaan tua si ayah. Sehinggalah berlaku beberapa tragedi yang begitu menyayat hati.

Tidak ramai yang tahu, Azizi Hj Abdullah juga sebenarnya adalah tersenarai di kalangan calon untuk dianugerahkan anugerah Sasterawan Negara.

Moga tulisan-tulisannya menjadi amalan jariah selagi mana orang membacanya. Al-Fatihah.

21/08/2011, 11.59 p.m
Kampung Melayu Wira Damai,
Gombak.

No comments: