Friday, August 12, 2011

Catatan: 'Win-win' pahala di bulan Ramadhan

Budak-budak REAL sedang menunggu berbuka puasa

oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh

"Nak berbuka di mana?" Sahabat saya, Rusydi bertanya. Saya menjangkakan soalan yang akan ditanyanya.

"Mana-mana pun boleh, tak ada hal punya." Saya menjawab, sambil meneruskan langkah.

Jika berjalan ke mana-mana, saya kerap kali mengajak Rusydi bersama. Dan apabila berlaku sesuatu, saya selalu berbincang dan meminta pandangannya. Biasanya dia selalu bersetuju sahaja.

Dan hari itu, saya bercadang berbuka dengannya. Hari ini masuk hari kesepuluh Ramadhan. Sudah lama rasanya saya tak berjumpa dengannya setelah habis belajar dahulu. Sekarang dia menyambung pengajiannya ke peringkat Master.

"Dekat Malaysia ni, soal makan jangan risau, mana-mana tempat boleh dapat makanan. Lebih-lebih lagi bulan puasa ini." Saya menambah lagi.

"Yelah. Aku pun kadang-kadang pelik. Bila tiba bulan puasa, banyak restoran dan hotel berlumba-lumba buat bufet hidangan berbuka puasa." Rusydi menyambung bicara saya.

"Macam dah jadi trend nampaknya. Aku pun rasa bulan puasa ni bukan setakat pesta ibadah, tapi pesta makanan juga." Katanya lagi.

"Bulan Ramadhan nilah peluang bisnes. Kalau buka gerai di bazar Ramadhan mesti laku, apa lagi kalau jual air.." Saya cuba mengetegahkan isu lebih lanjut.

Dia mengiyakan. Memang. Bulan Ramadhan inilah banyaknya peluang bagi orang yang nak 'buat duit'. Seorang jiran saya hanya berniaga air buah, keuntungannya setiap hari mencecah ratusan ringgit. Memang berbaloi.

Budaya

Sebenarnya, secara tidak langsung, kita orang Melayu - Islam sebenarnya sedang mewujudkan satu budaya yang kita tak sedar. Iaitu budaya menjadikan bulan puasa sebagai bulan 'membalas dendam' kerana kelaparan.

Dek kerana budaya 'membalas dendam' itulah, banyak restoran, hotel malah peniaga bazar Ramadhan menyediakan pakej yang sesuai untuk 'membalas dendam' itu.

Maka tidak terkejutlah jika kita dengar ada sebuah hotel itu menyediakan sebanyak hampir 100 hidangan berbuka puasa setiap hari dengan pelbagai jenis dan kaedah masakan bermula daripada pencuci mulutnya, pergi kepada makanan berat seperti nasi dan sebagainya, seterusnya menu airnya yang berwarna-warni sebagai minuman penghilang dahaga.

Saya tiba di pinggir sebuah restoran di Jalan Masjid India, bercadang untuk berbuka di situ.

"Aku pun masih tak faham orang kita ni, kalau nak sambut Ramadhan tu, punyalah panggil ustaz berceramah sana-sini terangkan fadilat puasa, tapi bila tiba tengah Ramadhan, bila berhadapan macam-macam makanan, semua itu hilang.." Saya memulakan bicara semula.

"Sedangkan, Nabi s.a.w kan ada menyebut, adalah terlebih baik itu adalah memberi orang makan berbuka puasa, bukan berbuka puasa dengan makanan yang terlebih-lebih.." Saya menyambung.

'Win-win' pahala

Perbualan kami terhenti. Saya terfikir sejenak. Memang benar, dalam bulan puasa, banyak rezeki boleh diperolehi. Orang-orang yang berniaga mungkin mahu mendapatkan pendapatan yang lebih sedikit.

Tapi, saya rasa lebih baik kita mewujudkan budaya saling memberi pahala. Antara peniaga bazar Ramadhan dengan pembeli. Agar pembeli tidak mendapat dosa, dan si penjual juga tidak berdosa. Kedua-duanya berpahala.

Tidak dinafikan, kita perlunya peniaga bazar Ramadhan ini. Ya, untuk memudahkan untuk dapatkan juadah berbuka lebih-lebih lagi bagi mereka yang sibuk.

Apa yang penting janganlah niat berniaga itu langsung tidak diselarikan dengan semangat Ramadhan. Misalnya apabila berniaga, dengan menutup aurat serta tidak meninggalkan solat. Saya mendengar ada bazar Ramadhan yang sudah dibuka sejak jam 12 tengahari? Sudahnya di mana solat Zohor dan Asar? Bagaimana pula dengan ibadah tarawih apabila sudah keletihan berniaga di siang hari?

Begitu juga dengan kita, pembeli. Bukankah lebih baik, kita menyederhanakan di dalam juadah. Tetapi memperbanyakkan beli juadah untuk diagih-agihkan kepada orang yang lebih memerlukan. Paling kurang dalam 4 jenis kuih yang dibeli, satu daripadanya dihantarkan ke jiran sebelah rumah.

Bukankah ia mewujudkan 'win-win pahala'. Si penjual mendapat pahala, begitu juga dengan si pembeli. Duit yang digunakan untuk membeli dan menjual menjadi berkat. Malah pahalanya berganda-ganda di bulan Ramadhan.

"Ah, susah macam tu. Bukan semua boleh buat.." Rusydi mencelah selepas saya menerangkan apa yang saya fikirkan.

"Memanglah, tapi sekurang-kurangnya kita kena mulakan. Terutama daripada pembeli macam kita ni. Orang berniaga kan bergantung pada permintaan pelanggannya." Cadang saya.

"Hmm..nak buang budaya tak elok memang susah. Untunglah kalau kita dapat mengubah sedikit sahaja budaya yang tidak elok kepada yang lebih elok, daripada kita mewujudkan budaya yang baru yang lagi orang susah terima." Saya menambah lagi.

Makanan sudah sampai. Lagi 5 minit waktu berbuka. Kami melayan fikiran sendiri.

Taman Greenwood
11/08/2011 (Khamis), 7.29 p.m

No comments: