Tuesday, September 13, 2011

Ulasan pembaca (2)


Ulasan ini dipetik daripada laman Malaysian, Books and Food, milik Fariza Zahrin.

Terima kasih atas kritikan.


"Kalau mu samseng, Aku (Tuhanmu) lebih samseng, kalau mu jahat, Aku (Tuhanmu) lebih jahat, dan kalau mu sombong, Aku (Tuhanmu) lebih sombong."

-Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat-

Pemikiran

Buku dimulai dengan perkaitan PAS sebagai sebuah gerakan Islam terus pembaca dibawa mengenali peribadi Tuan Guru Nik Abdul Aziz kemudian barulah penulis membahaskan mengenai pemikiran Tuan Guru.

Secara keseluruhan penulis hanya mengutarakan pemikiran Tuan Guru mengenai isu semasa sahaja iaitu lebih kepada mengulas petikan kata-kata Tuan Guru yang disiarkan oleh media massa. Sekiranya anda adalah seorang pemerhati politik Malaysia, anda pasti akan terbiasa dengan petikan-petikan yang dimuatkan penulis di dalam buku ini.

Kredit diberikan kepada penulis kerana mengulas petikan kata-kata tersebut dalam bentuk pemikiran. Namun begitu, saya mengharapkan perbahasan mengenai pemikiran Tuan Guru ini adalah lebih kritis. Di dalam buku ini semuanya baik-baik belaka. Saya suka kiranya terdapat sedikit kritikan di dalam buku ini namun mungkin penulis mempunyai persepsi yang berbeza dengan saya.


Tidak Perlu

Secara jujurnya saya merasakan bab pertama buku ini tidak wajar dimasukkan bersama. Keseluruhannya seolah tidak berkait dengan pemikiran Tuan Guru. Malah saya berasa seolah-olah penulis sengaja menambah bahagian pertama untuk meningkatkan bilangan muka surat buku ini.

Setinggi-tinggi maaf buat penulis atas komen saya di atas. Sekiranya buku ini fokus kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz sahaja tanpa memasukkan bab 1 yang penuh dengan fakta yang pada pendapat saya tidak perlu sudah pasti saya akan berikan lebih bintang buat penulis. Semasa membaca bab satu saya seolah-olah terkapai-kapai mencari di mana Tuan Guru. Dimana?


Suka

Buku ini akan memberi peluang yang lebih luas bagi mereka yang tidak pernah mengenali Menteri Besar Kelantan ini supaya mengenali beliau. Bukan setakat mengenali beliau tetapi boleh dikatakan mampu memberi persepsi baru terhadap negeri Kelantan. Banyak isu berkaitan negeri Kelantan yang diketengahkan seperti pengharaman arak, iklan perempuan bertudung, kes rotalti minyak dan sebagainya.

Apabila saya meneliti kembali isu-isu yang diketengahkan, isu berkaitan pengharaman arak dan iklan perempuan bertudung adalah antara isu yang saya suka. Pengalaman saya menjejakkan kaki buat pertama kali di Kelantan setelah sekian lama mendapat maklumat palsu mengenai kedaifan negeri Kelantan, saya kagum. Bayangkan papan tanda iklan menggunakan perempuan bertudung dan bertulisan jawi? Nyata, seolah saya berada di zon yang berlainan. Tidak pernah saya melihat papan tanda yang di Kelantan di negeri lain. Tidak pernah. Sudahlah bahasanya pun berlainan, suasana pun sedikit berlainan.


Pantun

"Manis sungguh dokong tuan,
Malam resah pelita mati,
Payah apa sokong bulan,
Mungkin susah tapi tak mati."
Saya suka pantun yang diselitkan di dalam buku ini. Halus dan bijak.

Mungkin kerana saya merasa tidak cukup atau tidak puas membaca isi pemikiran Tuan Guru, saya memandang pantun ini sekadar perasa tambahan yang sekadar untuk menjadikan buku ini lebih menarik. Sampingan.

Namun, sekiranya penulis mengulas pantun yang diselitkan ini didalam bentuk pemikiran, ianya pasti memberikan sebab yang lebih baik untuk memasukkan pantun-pantun tersebut. Entahlah.

Keseluruhan

Teknik penulisan buku ini ada sedikit menyerupai teknik penulisan Ust Riduan Mohamad Nor (pendapat peribadi). Kulit buku ini cantik. Editor perlu menyemak semula beberapa salah ejaan di dalam buku ini. Maaf, jarang buku terbitan PTS mempunyai salah ejaan.

Saya hanya memberikan buku ini 3 bintang sahaja, jika bab 1 buku ini tiada, mungkin lebih banyak bintang buat Aizat. 3 pun sudah cukup kan Aizat?


Nota Kaki

Penulis merupakan junior saya di dalam Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) dan GAMIS. Penulis telah menghafal 30 juzuk al-Quran, graduan Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya dan seorang aktivis Mahasiswa Islam yang aktif. Beliau aktif menulis di blog beliau 'Secawan kopi Secangkir Idea'. Tahniah Aizat, kerana telah berjaya menjadi seorang penulis buku.

Sumber: http://farizahrin.blogspot.com/2011/06/pemikiran-tuan-guru.html

3 comments:

Lavender said...

Ingat ke jadi penulis ni agak selamat daripada menerima kritikan berbanding ahli politik, rupa2nya sama saja, ada yang mengkritik macam penyelia thesis, ada juga yang mengkritik sebab tidak setuju dgn beberapa fakta, konsep dan sebagainya..Kesimpulannya, dimana ada manusia, disitu kritikan tetap berlaku.

-Ada kalanya kritikan itu perlu,Tetapi tak semua kritikan itu kita perlu terima.-

Aizat Salleh said...

Aizat-si penyamar 'Lavender'

Salam.

Tidak ada di dunia ini yg semua akan bersetuju dengannya, hatta Al-Qur'an sekalipun. Kena faham hakikat ini..

Mohd Aizat

Lavender said...

Lavender bukan si penyamar, tapi dia tidak suka dikenali umum sahaja.

-Biarlah si Lavender ni bahagia dengan cara dia, sebab bila dia bahagia, nescaya orang kelilingnya jua turut gembira! -