Thursday, October 13, 2011

Bagaimana masa depan industri buku 10 tahun mendatang?

oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh

Saya cuba menulis agak santai pada kali ini walaupun agak sukar melepaskan tulisan berbentuk analitikal dan ilmiah di dalam mengkritik isu semasa. Beberapa hari lepas, saya sempat berdiskusi dengan editor saya, Encik Syarafuddin mengenai industri buku, penerbitan, penulisan dan pembacaan di Malaysia. Banyak perkara dikritik dan persetujuan dicapai mengenai aspek itu.

Realiti mengenai budaya pembacaan di Malaysia sangat terkebelakang. Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) membuat kajian, hanya purata dua buah buku setahun dibaca oleh rakyat Malaysia pada tahun 2005, dan meningkat sebanyak 7 buah pada 2010, lima tahun selepas itu. Kajian itu belum lagi diperincikan melalui bilangan muka surat buku atau genre yang dibaca. Lima tahun lepas pula, kita mundur sebanyak sepuluh kali ganda berbanding negara Asia China dalam industri buku.

Walaupun Malaysia berada di tangga ke-16 seluruh dunia di dalam bidang penerbitan, namun jumlah penerbitan berjumlah 16,000 judul buku setahun, dilihat tidak mencukupi untuk dikira dengan 54 tahun merdeka serta kedudukan Malaysia sebagai negara contoh dari sudut pendidikan.

Asas ilmu

Barangkali rakyat Malaysia sudah melupai atau tidak menyedari adanya ayat Al-Qur'an yang menyeru kaedah pembacaan sebagai permulaan dalam mendapatkan ilmu. Firman Allah: "(Wahai Muhammad) Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk).." (Al-'Alaq, 1). Budaya membaca telah dicontohkan awal-awal lagi oleh Baginda Rasulullah s.a.w kepada umatnya sebagai sumber utama di dalam memperolehi ilmu.

Berbicara mengenai pembacaan, ia tidak terlepas daripada menyentuh isu penerbitan. Apabila kita bertemu penerbit, maka mereka 'menyalahkan' masyarakat yang tidak suka membaca dan dengan sebab itu mereka sukar menentukan penerbitan buku yang bagaimana dikehendaki minatnya oleh orang awam. Bila mana kita bertanya pula kepada masyarakat awam, mereka pula menuding kepada penerbit buku kerana kurang menerbitkan buku pilihan dan kesukaan masyarakat.

Ia ibarat antara ayam dan telur, mana satu yang dahulu. Sesetengah berkata ayam dahulu kerana ia mengeluarkan telur, manakala yang berpandangan telur dahulu berhujah bahawa ayam tidak akan jadi jika bukan daripada telur. Perbincangan ini tidak akan berakhir sehingga Kiamat, atau ia akan berhenti seandainya spesis ayam sudah pupus di muka bumi.

Genre yang dibaca

Sesetengah orang malu dengan genre yang menjadi minat mereka membaca. Misalnya seseorang yang meminati karya novel, akan seringkali dituduh 'jambu' atau 'tangkap nangis'. Mereka juga digelar mat cinta atau si emosional. Akhirnya jika tidak tahan mereka memberhentikan minat mereka.

Saya berkata, ketepikan soal genre. Yang penting anda membaca, tidak kira apa jenis penulisan sekalipun kerana kesemuanya bermanfaat. Setiap penulisan ada keistimewaan dan kelebihannya yang tidak boleh dinafikan oleh penulisan-penulisan lain. Paling kurang, bagi mereka yang meminati novel cinta romantis, dalam setiap satu judul buku, mereka boleh menemui satu 'kehidupan' manusia yang'mungkin' lahir daripada pengalaman penulisnya sendiri. Beerti anda sudah belajar daripada sebuah kehidupan.

Cuba bayangkan sekiranya anda membaca berpuluh-puluh buah novel cinta atau konflik keluarga, anda sudah menyelami berpuluh-puluh kisah kehidupan yang 'mungkin' anda telah alaminya sendiri atau bakal alamai. Itu baru penulisan bergenre novel, belum lagi tulisan-tulisan lain.

Industri buku

Paling mudah, elok kita bandingkan bagaimana perkembangan industri buku kita dengan negara jiran yang paling dekat iaitu Indonesia. Saya boleh katakan sangat jauh. Ya, mungkin kita boleh mendakwa bahawa jumlah penduduk Indonesia bernisbah lebih tinggi daripada Malaysia. Tapi tu bukan isu utamanya, yang penting peratusan perkembangan penulisan dan terbitnya jumlah buku yang besar menggambarkan bagaimana industri buku sesebuah negara itu dinilai.

Saya suka mengambil satu sudut iaitu dari aspek penterjemahan buku yang mana Indonesia sangat laju dan kehadapan. Saya sudah menjumpai di toko-toko buku terjemahan Tafsir Ibnu Katsir, Tafsir Al-Qurtubi dan Kitab Fiqh 4 Mazhab yang sangat besar buku-bukunya. Saya kira Tafsir Ibnu Katsir lebih kurang 30 jilid yang jumlahnya memenuhi seluruh rak buku! Di Malaysia, yang ada hanyalah Tafsir Al-Munir karangan Dr Wahbah Az-Zuhaili yang itu pun masih belum sempurna diterjemahkan.

Satu lagi yang menjadi kelebihan mereka adalah harga bukunya yang murah. Misalnya, jika kita memiliki lebih kurang RM200, kita boleh membeli hampir sepuluh buah buku yang mana jika di Malaysia kita hanya dapat membeli lebih kurang 4-5 buah buku sahaja.

Masa depan industri buku

Saya kurang pasti untuk membaca masa depan industri buku kita, yang pasti mungkin sedikit sebanyak akan ada dari segi peningkatan. Namun, apa yang pasti seperti mana kata seorang pakar Teknologi: Masa depan adalah segalanya percuma. Mungkin ada benarnya ungkapan ini. Masa depan bidang penerbitan buku harusnya percuma yakni dengan memperbanyakkan penerbitan e-book yang mudah dan senang diakses oleh masyarakat, malah ia diberikan secara percuma atau berbayar (sedikit). Ia boleh berlaku sepanjang 10 tahun mendatang.

Namun, ia mungkin kurang dipersetujui oleh penggemar buku konvensional yang lebih sukakan membelek buku, dan ghairah mengumpul buku dan menyusun di rak-rak perpustakaan rumah dan bilik mereka. Walau apapun perlu ada perubahan dari aspek teknologi, bukan sekadar genre semata-mata, bahkan lebih jauh dari aspek pengurusan penerbitan.

2 comments:

Lavender said...
This comment has been removed by the author.
محمد حذوان بن حميدان said...

yup..amt stuju dgn pnulisan ust, itulh hkktnya, budaya mmbaca sgt2 kurg dibudayakan bg msyrkt kita, lht sahajalah d dunia kmpus, pmbacaan selalunya terhad kpd buku2 yg brkaitan dgn silibus.. baca? itupun dsbbkn adenye sisitem peperiksaan..

rnungan brsama.. (^_^)