Thursday, June 26, 2008

Makan Sepuas-puasnya



oleh: Mohd Aizat Bin Mohd Saleh
Setapak lagi jika kita sedari, ekonomi umat Islam makin kehadapan. Dua hari lepas, saya mendapat email tentang sebuah syarikat milik umat Islam HPA Industries yang sudah melangkah setapak kehadapan.

Itulah Restoran Radix Fried Chicken (RFC) yang merupaka restoran pertama milik HPA. Pertamanya dalam sejarah Malaysia, umat Islam bebas makan fried chicken tanpa was-was. Selepas ini, anda semua (terutama beragama Islam) tidak perlu lagi ragu-ragu makan di restoran ini yang menyamai restoran francais se’standard’ KFC, MC Donald dan A&W. Sebenarnya, projek ini sudah mula berjalan terutamanya di negeri Kelantan. Antaranya Eddie Fried Chicken, yang juga meneroka bidang yang sama.



Mungkin sebelum ini, kita agak berhati-hati dalam memilih makanan seumpama ini. Antara alasannya, keraguan tentang tatacara penyembelihan, menyumbang keuntungan kepada Yahudi dan macam-macam lagi. Namun sekarang ini tidak lagi.

Sebagai permulaan, restoran sulung telah dibuka di Sungai Petani, Kedah. Dan Insya Allah akan menambah cawangan kepada 20 unit lagi pada 2009 kelak.



Saya terfikir andainya umat Islam dapat menguasai ekonomi dunia. Harga minyak, saham, pendapatan dan sebagainya dimiliki oleh umat Islam. Tidak adalah masalah kemiskinan dan kejatuhan ekonomi kerana ditadbir dengan penuh bijak dan amanah.

2 comments:

Muhammad Haafizuddin Bin Abirerah said...

Alhamdulillah, berjaya jgk bangsa Melayu Islam kita akhirnya...Bolehlah makan ayam goreng enak tanpa was-was...

Aizat Salleh said...

Harap-harap mcm tulah..
bila lg org Islam nak maju