Thursday, July 24, 2008

Dulu RM 2.70, sekarang RM 2.90?

DALAM usaha melahirkan generasi bebas toksin dan meningkatkan kesedaran mengenai alam sekitar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) akan menguatkuasakan penggunaan bekas makanan 'Eco-Pack' dan 'Sistem Lupus Sendiri' di semua kafeteria dan medan selera di kampus terbabit mulai Ogos depan. Timbalan Rektor UIAM (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni),
Hamidon Abdul Hamid, berkata pada peringkat awal ia akan diperkenalkan kepada beberapa kafeteria dan medan selera, sebelum dilaksanakan menyeluruh. Apa yang pasti, bebanan pelajar akan bertambah selepas kerajaan menaikkan harga minyak dari RM 1.92 kepada RM 2.70.
Antara lainnya , Hamidon berkata: "Semua pengusaha kantin diminta tidak menggunakan bekas polisterina dalam kegiatan penjualan makanan dan sebagai alternatifnya, pelanggan diminta makan di kafeteria menggunakan bekas 'Eco-Pack' dengan harga tambahan sebanyak 20 sen atau membawa bekas makanan sendiri.
"Saya yakin tambahan 20 sen tidak menjadi beban dan jika warga kampus membawa bekas makanan sendiri adalah lebih baik dan menjimatkan," katanya selepas melancarkan program penggunaan Eko-Pack dan Sistem Lupus Sendiri di UIAM, baru-baru ini.
Sudahlah pelajar dibebankan dengan kenaikan harga minyak, kini keperitan itu ditambah lagi setiap kali mahu menjamah makanan. Maknanya, pelajar seakan ditambah bebanan minyak dan keperluan untuk makan menjadi RM2.90. Untuk pengetahuan, UIAM adalah universiti ketiga selepas Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Utara Malaysia (UUM) mengambil langkah memperkenalkan bekas makanan mesra alam itu di kampus masing-masing. Insya Allah Universiti Malaya (UM) pasti akan menyusul selepas ini.
Ketua Jabatan Kemudahan, Pemakanan dan Perkhidmatan Bahagian Hal Ehwal Pelajar UIAM, Noriah Ismail, berkata bekas Eco-pack yang diperbuat daripada fiber tandan kelapa sawit itu lebih selamat kerana polisterina putih yang digunakan selama ini mengandungi banyak bahan kimia berbahaya yang boleh menyebabkan kanser.
Tapi perlu diingatkan disebalik pengenalan pembaharuan-pembaharuan yang nampak seperti ‘memudahkan’, tetapi masih tidak pasti keberkesanannya. Atau apakah ada yang mendapat ‘untung’ daripada kemudahan ini?

No comments: