Wednesday, September 16, 2009

E-Voting Tidak “Reliable” – Pensyarah Kejuruteraan Perisian

15 SEPTEMBER 2009 – Seorang pensyarah Jabatan Kejuruteraan Perisian Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat (FSKTM) Universiti Malaya menyatakan tidak setuju beliau terhadap undi elektronik atau lebih popular lagi digelar e-voting ketika ditemui.

Beliau Dr. Chiew Thiam Kian yang diminta mengulas berkata, election yang berbentuk besar adalah tidak wajar dilengkapi dengan sistem e-voting. Ketika diusulkan berkenaan pilihanraya kampus, beliau menyatakan itu merupakan election yang besar.

E-voting tidak akan lari daripada sebarang masalah dan setakat ini saya masih belum menjumpai e-voting yang reliable- Thiam Kian

Dr. Chiew Thiam Kian yang amat dikenali di kalangan mahasiswa Jabatan Kejuruteraan Perisian FSKTM diakui kearifan beliau dalam selok-belok memprogram perisian.

Ketika diminta mengulas kemungkinan berlaku ketidakadilan dalam sistem e-voting beliau berkata, dalam memprogram perisian juga boleh berlaku penipuan atau salah kuasa programmer. Memprogram sesuatu perisian atau sistem di sebalik tabir tanpa pengawasan berkemungkinan sesuatu sistem boleh dimanipulasi oleh sesuatu pihak.

Beliau mengulas lanjut, walaupun pada dasarnya pengawasan dibuat ketika sistem dibangunkan oleh programmer, pelbagai lagi masalah-masalah sampingan yang bakal dihadapi dan tidak akan pernah mempunyai penyelesaiannya.

Saranan beliau sebelum mengakhiri sesi pertemuan, pilihanraya kampus yang dimaklumkan bakal berlangsung tidak lama lagi seharusnya mengekalkan undi secara manual.

Sumber: http://mpmum.org

2 comments:

Anonymous said...

wslm wbth..

sebelum ramadhan pergi.
kecap pemberiannya seupaya mungkin, kerna bila dia pergi dia akan kembali lagi,

tetapi,
bila kita pergi, kita xakan kembali.
tika itu tiada lagi ramadhan,
tiada juga nikmat.

salam ramadhan..
biar kita bersama menikmati ramadhan akan datang atau pun 'tidak'

Yusry Yusopp said...

Penulisan yang baik :-D Lama x jumpa aizat..