Saturday, April 17, 2010

Saya nak ke Afghanistan


oleh : Mohd Aizat Bin Mohd Salleh

Dua hari lepas, saya dihadiri seorang sahabat baik saya, Naim. Dia berkunjung ke rumah saya. Katanya mahu berehat dan melakukan sedikit kerja persatuan.

"Anta tak sihat ke?" saya menyoalnya. Kelihatan matanya sedikit merah dan sering terbersin.

"Ya la, Aizat. Macam nak demam" jawabnya. Suaranya agak serak.

"Anta rehatlah. Stop dulu kerja tu. Kalau tak larat, passing pada orang lain" saya memberi nasihat padanya.

Saya selalu teringat. Naim antara salah seorang sahabat saya yang sangat rajin berpersatuan. Dia sangat aktif. Seingat saya, dialah orang yang menghidupkan team sukarelawan PMIUM.

Dia tidak suka kerja-kerja besar. Dia suka kerja-kerja teknikal dan bawahan. Kebanyakan kerja-kerjanya tidak disebut dan disiarkan kerana dia bukan figure.

Itu yang saya kagum padanya. Seorang lagi sepertinya adalah Syazwan Ahmad. Dia serajin Naim dalam keterlibatan kerja-kerja dakwah, sampaikan saya segan dan malu padanya diatas kerajinan mereka ini.

Suatu hari

"Ana nak berjihad kat Afghanistanlah Aizat", suaru hari Naim berkata pada saya.

Saya tekun membaca buku ketika Naim bertanyakan saya.

"Hm.. Boleh ke?" "Kenapa di sana?" saya menyoalnya kembali.

"Ana nampak di Malaysia ni, nak dapat syahid susah. Tak ada peperangan menentang musuh Allah seperti di sana" jawabnya.

Saya meletakkan buku. Terkesima dengan jawapan dia.

"Bukankah pilihan raya tu satu medan peperangan?" saya bertanya dia.

"Betul. Tapi bagi ana tak sama macam di sana" dia menjawab.

"Jihad pilihan raya kita masih lagi boleh buat perkara-perkara yang kita ingini, seperti makan, minum dan kadang-kala kita sempat berehat lagi.."

"Tapi, orang berjihad di Afghanistan, mereka dah tak fikir itu semua. Mereka tinggalkan semua nikmat dunia mereka. Mereka serahkan keseluruhan jiwa dan nyawa mereka pada perjuangan, pada peperangan" ujarnya lagi.

"Sebab tu bagi ana tak sama.."

Nyawa dan Jihad

Saya termenung seketika. Benar apa yang dikatakan Naim pada saya.

Hari ini roh-roh seumpama itu sudah kurang kedengaran. Suara manusia yang seperti Naim semakin tenggelam. Tak ramai yang berfikir seperti dia.

Susah berjumpa orang yang memperkatakan soal jihad secara terang-terangan. Jika menyebut jihad, orang akan melabel kita ekstrim, pengganas dan sumpamanya. Dan kadangkala kita juga terpengaruh dengan itu.

Tapi, mungkin juga Islam itu perlu ekstrim. tetapi ekstrim pada musuh-musuh Allah. Biarlah orang melabel kita eksrtim. Tetapi eksrtim untuk Islam, tak mengapa.


Saya teringat ada seorang anak Melayu yang pernah syahid berjihad di Afghanistan. Buku catatan jihad beliau itu saya baca hingga tidak sedar air mata saya menitis. Menyelinap roh perjuangan beliau pada saya.

Saya berharap suatu hari Naim dapat apa yang diimpikannya. Dan saya harap saya juga akan menyusulinya. Bertemu Tuhan bersama-sama rakan-rakan yang syahid di sana.

Doakan.

6 comments:

madihah said...

menarik..(^^)

fatin nasibah said...

tentera muslimin berperang untuk mati(syahid)...
tentera kuffar berperang untuk hidup...

Mohd Aizat Bin Mohd Saleh said...

madihah & fatin:

"Sesungguhnya perjuangan amat panjang dan meletihkan. Maka orang akan bertanya, sampai bila pejuang mahu meletihkan diri. Dijawab oleh pejuang: 'Aku hanya menanti istirehat di syurga.."

ck said...

teringat "jaja & din"
lama merindui jiwa jihad
tahniah sahabat!

蔥油餅Jon said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

DaruL said...

salam 'alaik..

saya teringat ada ulasan dari seorang ustaz..

dan sy bleh buat kesimpulan dari situ..

"jangan terlalu paranoid.."

salam ziarah syeikh.