Sunday, July 10, 2011

BERSIH 2.0: Secoret helaian sejarah

SEJARAH - Dari kiri: Naim, Abang Khairul (wartawan Harakah), Saya dan Abang Fauzi Mujahid. Kami berada di tepi KLCC. Ketika ini Dr Hatta sedang berucap, dan selang beberapa minit, kami disembur air asid oleh Water Canon.

oleh: Mohd Aizat bin Mohd Salleh

Saya sudah mengatakan bahawa perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai baru-baru ini akan menjadi sejarah kepada negara Malaysia. Ia betul-betul sebuah sejarah, dan ia perlu dirakamkan untuk tatapan generasi yang akan datang.

Orang berkata, sejarah akan berulang. Saya bersetuju, tetapi dengan penambahan: "Ia akan berulang, tetapi kepada orang yang tidak belajar dari sejarah silam."

Di kala saya menulis ini, kaki saya masih sakit-sakit. Ya, maklumlah berjalan dan berlari dari dikejar polis, dari disembur air asid dan dilepaskan gas pemedih mata.

Sejarah bermula

Selang sehari sebelum ke perhimpunan ini, saya sudah berkira-kira risiko dan kebarangkalian yang berlaku. Saya bertemu beberapa rakan lama universiti iaitu Qayyum, Aiman, Naim dan beberapa lagi. Kami berbincang apa yang bakal terjadi.

Antara keputusan yang kami dapati, kemungkinan akta-akta yang 'luar biasa' akan dikenakan kepada perserta perhimpunan seperti Ordinan Darurat mahupun Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Nah! Ia satu perjuangan yang memeritkan. Seminggu ditahan tanpa pembelaan bagi Ordinan Darurat, dan beberapa minggu bagi ISA.

Namun, perjuangan tetap perjuangan. Teringat saya kepada kata-kata tokoh reformasi, Dato Seri Anwar Ibrahim: "Jika takut dengan risiko, usah bicara soal perjuangan!". Ia menambahkan keyakinan kami.

Ceramah mantapkan fikrah dan akidah

Malam sebelum ke perhimpunan esoknya, saya sempat ke Taman Melewar mendengar ceramah umum daripada pimpinan pemuda PAS dan Pakatan Rakyat.

Ustaz Nasruddin mengingatkan bahawa perjuangan penuh dengan liku-liku yang susah sambil beliau menceritakan pengalaman diburu polis apabila tersenarai dalam 91 individu yang dilarang masuk ke Kuala Lumpur. Namun dia berkata, ada cara tersendiri ke sana (Kuala Lumpur).

Saya teringat, seorang lagi sahabat saya Shazni Munir, bekas aktivis mahasiswa dahulunya juga tersenarai di antara 91 individu tersebut. Lantas terus menghubunginya untuk bertanyakan keadaan. Beliau menjawab: "Masih selamat dan berada di Kuala Lumpur." Saya tersenyum.

Sewaktu di kampus dahulu, seingat saya, dua kali beliau diburu polis. Satu ketika tatkala peristiwa Kudeta kerajaan Perak dan keduanya ketika kes Rosmah Puaka di UM. Apabila diburu, beliau akan menghubungi saya untuk sediakan apa yang patut.

Ke mana esok?

Saya masih lagi berkira dengan sahabat saya Qayyum dan abang Azlan yang saya temui selepas ceramah. Sambil menghirup bihun sup di gerai Sup Kedah, kami berbincang. Sama ada ke Masjid Jamek atau ke Masjid Negara, atau terus ke Stadium Merdeka.

Sebentar tadi Pemuda PAS mengarahkan semua ahlinya berkumpul di Masjid Jamek dan Masjid Negara. Selepas solat Zohor akan berkumpul dan berarak ke Stadium.

Akhirnya kami putuskan, terus ke masjid Jamek. LRT terus ke sana. Kami berpisah dan berjanji bertemu esok di sana.

Ke Masjid Jamek

Jam 10 pagi, saya berkereta bersama-sama adik saya dan beberapa mahasiswa KIAS yang turut serta menginap di rumah saya. Melalui jalan ke Setiawangsa melalui lebuh raya DUKE agak lengang pagi itu. Mungkin kesan daripada media dan polis yang menakut-nakutkan rakyat agar jangan ke KL hari ini.

Di pertengahan jalan saya sempat melihat papan tanda elektronik DUKE menuliskan: "Amaran Polis! Tindakan undang-undang akan dikenakan sesiapa yang didapati menghasut dan menyertai perhimpunan haram."

Rasa takut tidaklah sangat, tetapi lebih kepada hendak tergelak. Saya sebut kepada rakan-rakan dibelakang: "Zaman orang menakut-nakutkan orang dah berlalu.. Ni zaman orang rasional, orang mencari hujah dan maklumat.." Mereka turut tergelak dan bersetuju.

Setibanya di stesen LRT Damai, kami mengambil tiket ke stesen Masjid Jamek. Alhamdulillah, kaunter masih beroperasi dan stesen di Masjid Jamek juga tidak dihalang.


Di Masjid Jamek

Turun sahaja daripada tren di stesen Masjid Jamek, kami terus ke restorang Burger King bersebelahan stesen LRT. Puluhan trak serta anggota polis sudah siap menunggu. Namun tiada tanda-tanda perhimpunan mahu bermula.

Hampir di setiap sudut ada anggota polis. Ini belum dikira polis yang berpakaian biasa yang saya kira lebih banyak jumlahnya dari polis berpakaian rasmi. Maklumlah, nak timbulkan provokasi nanti.

Kami menunggu hingga ke jam 1 petang. Hasratnya untuk berjemaah di Masjid Jamek dan terus menyertai himpunan. Malangnya masjid di situ dikunci dan tidak dibenarkan solat. Saya bertanya kepada anggota polis yang berkawal, mereka menjawab: "Hari ni tiada solat di sini."

Kami berbincang. Keputusan diambil berjalan ke Masjid Negara dan menyertai solat dan berhimpun di sana. Kami menyusur melalui pejabat Majlis Peguam lalu tembus di Pasar Seni, dan masuk ke bangunan Pos Malaysia seterusnya ke stesen KTM Kuala Lumpur. Di situ kami berhenti solat zohor.

Selepas solat zohor saya mendapat panggilan dari sahabat di Masjid Negara bahawa orang ramai juga tidak dibenarkan bersolat di sana. Polis sudah mengadakan benteng menghalang orang ramai dari solat.

Kami berpatah balik. Hasratnya untuk ke Masjid Jamek dan menyertai di sana. Keadaannya kelihatan ramai peserta BERSIH 2.0, tetapi mereka berpecah-pecah.

Suasana Pudu Raya

Saya menelefon sahabat di Pudu Raya. Khabar mereka, polis sudah melepaskan gas pemedih mata dan air asid untuk meleraikan kumpulan yang diketuai oleh Dr Hatta Ramli dan beberapa pemimpin PAS dan PKR. Tangkapan juga sudah banyak berlaku.

Kami membuat keputusan, kita harus menyertai mereka di sana. Lalu kami berjalan. Di tengah jalan saya bertemu beberapa sahabat, Naim dan Hadi. Mereka juga ingin ke sana.

Ketika itu, saya mendapat panggilan bahawa kumpulan sudah bergerak dari Pudu Raya. Kami segera berjalan. Daripada bawah stesen LRT Pasar Seni kami menyusuri jalan ke Pudu Raya. Akhirnya kami bertemu kumpulan mereka.

Di sana, kumpulan dari Pudu Raya bertemu dan bergabung dengan kumpulan dari Stadium Merdeka yang sudah disembur air asid dan gas pemedih mata. Kami masuk ke dalam dan berjalan. Dr Hatta memberitahu, akan ke KLCC.

Laungan Takbir, Bersih dan Reformasi

Di sepanjang jalan, laungan takbir, bersih dan reformasi bergema. Tidak kira Cina, Melayu dan India bergabung dan berpadu tenaga bersemangat menuntut pilihan raya adil dan bebas. Dr Hatta mengetuainya

Tatkala melepasi Jalan Petaling, kami ditembak gas pemedih mata. Kumpulan berpecah dua, ada yang berpatah ke belakang. Seorang lelaki menghulurkan garam kepada saya lalu saya mengambil dan masuk ke mulut.

Kebetulan, saya lupa membawa air botol sekali. Terpaksalah menekup mulut dan mata dengan baju sehingga basah lencun. Selang beberapa minit, keadaan reda. Kami berjalan semula bergabung dengan kumpulan di hadapan.

Menyusuri Kuala Lumpur

Kami tidak menyangka bahawa perjalanan kami ke KLCC tidak disekat polis. Bersama kami kelihatan YB Zuraidah dari PKR dan rakan-rakannya. Kami berjalan sambil diperhatikan sahaja sebilangan polis di kiri-kanan jalan. Mungkin bilangan mereka sedikit dan tidak mampu menghalang.

Saya kira jumlah yang telah bergabung menghampiri 10,000 (Sepuluh ribu). Lautan manusia berjalan tanpa henti.

Saya berkata kepada Naim: "Kalaulah begini keadannya, berjalan dengan baik dan aman, dari awal lagi polis tak tembak, kan tak ada masalah.." Beliau mengangguk dan berkata: "Ini demo paling bersejarah dan seronok yang pernah ana ikuti.." Saya menepuk bahunya.

Di KLCC

Setibanya di KLCC, kami berhenti. Di sini, kami mendengar ucapan dari Dr Hatta, Che Gu Bard dan Ust Nasruddin Tantawi. Hebatnya mereka, boleh lepas sampai ke sini. Turut serta Dr Chua Jiew Meng, bekas menteri.

Hampir 15 minit ucapan diberikan oleh mereka. Namun tidak lama kemudian, FRU mula datang. Water Canon 'menyambut' kami dengan semburan. Semua bertempiaran. Di satu sudut cabang jalan puluhan polis sudah tiba, mengejar kami untuk membuat tangkapan.

Kami semua berpecah, ada yang lari ke dalam KLCC dan ada yang terus ke hadapan lari ke Jalan Ampang dan Ampang Park. FRU terus menyembur.

Masjid as-Syakirin

Selepas keadaan reda, kami bertemu semula di Masjid As-Syakirin. Keadaan kembali tenang. Saya kira perhimpunan sudah tamat apabila jam di tangan menunjukkan jam 4.30 petang. Kami bersolat asar di situ.

Saya bertemu kembali rakan-rakan yang terpisah. Tersenyum kami antara satu sama lain. Sangat seronok dan sebuah peristiwa yang sangat menarik.

Bersama-sama Aiman, Naim, Hadi, Rusydi, Shazni Munir, Shafie dan beberapa adik-adik junior, kami melepaskan lelah dan penat di tangga Masjid As-Syakirin.

Kenangan

Sungguh, ia sebuah kenangan yang indah buat saya dan sahabat-sahabat. Kami boleh berjalan di tengah-tengah ribuan manusia yang dahagakan demokrasi yang adil dan bersih, mereka yang ikhlas turun tanpa apa-apa habuan, serta mereka yang bertanggungjawab kepada nasib generasi akan datang.

Mereka datang di saat polis memberikan amaran yang menakutkan. Di kala setiap jalan raya disekat dan dihalang semahu mungkin. Dan ketika tangkapan demi tangkapan dilakukan sebelum perhimpunan.

Mereka yang datang juga bukan sekadar rakyat biasa. Ada yang penjawat awam, cikgu, pekerja kerajaan. Masakan jika mereka takut dan kecut, mereka akan hadir ke jalan raya?

Memang seperti yang saya katakan, ia sebuah sejarah. Saya akan rakamkan ia buat tatapan anak-cucu dan seterusnya. Ya, ia satu kemestian.

Pinggiran Batu Caves,
12.22 a.m (11 Julai 2011)


2 comments:

Nurul Jannah Ismail said...

=)
Ustaz, nape makan garam bile kena gas?

Aizat Salleh said...

Doktor kan lebih tahu rasanya..

Orang kata kemam garam boleh kurangkan pedih dan sesak nafas bila terhidu gas pemedih mata.

Secara saintifiknya tak tahulah..

Wallahua'lam.