Sunday, April 13, 2008

Sekelumit Coretan

(bersama adik-adik Pusat Bahasa Arab Nilam Puri sewaktu
program ramah mesra MPPUMNP)
Serasa lama juga tidak mengupdate blog saya ini. Sehari dua yang agak ribut menyesakkan diri untuk menyelesaikan satu dua komitmen yang memerlukan beberapa tenaga penting. Khamis lepas adalah kuliah terakhir saya bersama rakan-rakan Akademi Islam yang lain. Tak terasa akan tempoh tersebut. Rasa macam baru semalam sahaja isi pendaftaran subjek. Walau apa pun, inilah lumrah hidup. Yang datang akan silih berganti. Dan yang telah pergi tidak mungkin kembali, kerana hidup ini bisa ketemu hanya tiga perkara. Hari ini, semalam dan esok. Semalam sejarah, hari ini realiti, manakala esok penentunya.

Rata-rata seluruh warga mahasiswa di IPTA seluruh negara mula memasuki fasa-fasa kesunyian. Mula menatap kertas-kertas putih bergarit-garit hitam dan bercorak pelbagai. Ada yang bulat, empat segi dan macam-macam lagi. Nota-nota kuliah itu hampik remuk dilumatkan dalam kepala untuk menghadapi exam yang bakal menjelang atau yang sedang berlangsung.

Semalam, dengan sedikit masa yang terluang menyempatkan diri singgah ke Pesta Buku Antarabangsa yang berlangsung sejak seminggu lalu. Menunaikan pesan akhi di Jordan supaya mengirimkan beberapa jilid buku buat tatapan mereka. Katanya sudah mula rindu tulisan tangan rumi buatan Malaysia. Meninjau-ninjau, serasa lega lantaran masih ada manusia-manusia yang masih berjiwa ilmu di tanah air saya ini. Sempat membelek dan menyinggah di beberapa buah sudut syarikat buku. Satu dua buah tangan dibawa pulang.

Beberapa sahabat mula menegur saya berikutan sudah tidak lama mengemaskini blog saya. Cerpen yang masih belum kutemui penyelesaiannya. ”Bila lagi mahu terbit part 3?”, seorang sahabat baik bertanya tatkala makan petang. Aiman namanya. Saya menjawab : ”Ilham tak sampai lagi..” sambil tersenyum.

Berbaki dua assingment yang masih belum saya semangat untuk dibereskan. Cuma hari ini terasa sedikit bertenaga untuk selesaikannya. Rasa terkadang seperti perasaan malas menyelubungi sedangkan itu semua adalah kewajipan. Cuba-cuba beristighfar dan kembali muhasabah. Keseorangan barangkali mungkin dapat mengkoreksi diri. Di celah-celah kesibukan pastinya terselit ketenangan. Itu kata seorang ustaz saya.

Sekarang saya sudah bertemu jalan keluarnya. Exam, assingment, tugasan, komitmen, sibuk, malas, buntu dan seribu satu alasan nafsu perlu tidak dilayan. Terkenang kata-kata seorang ustaz yang pernah mengajar saya. Saya bertanya : ”Macamana kita mahu menyelasaikan sifat-sifat negatif yang ada dalam diri kita ni?..” jawab ustaz :
”Pertamanya, kamu nilai kembali apa yang kamu lakukan selama ini. Dan yang kedua, muhasabah kembali sejauh mana hubungan kamu dengan Tuhan..”

Noktah.

Selepas ini saya akan menyambung segala kerja-kerja saya yang tertangguh.

Terima kasih Tuhan!

No comments: