Thursday, April 3, 2008

Selangor Baru : Bagaimana Khabarnya?


Dua, tiga hari kebelakangan ini, saya agak sibuk menguruskan beberapa program motivasi dan kemasyarakatan. Ke hulu dan ke hilir menyelesaikan itu dan ini. Alhamdulilah hari ini, lepas satu beban yang berat. Tapi di hadapan saya masih banyak lagi amanah yang belum selesai yang perlu dibereskan. Lebih-lebih lagi assingment yang agak bertimbun-timbun itu.

Walau apa pun, itu semestinya lumrah orang macam saya.

Di coretan ini hanya mahu melemparkan beberapa pandangan sisi tentang negeri Selangor yang saya cintai. Saya lahir di Kuala Lumpur, namun saya berpindah ke Gombak (Selangor) ketika saya berumur 10 tahun bersama keluarga. Meninggalkan bekas-bekas tempat saya bermain kejar-kejar bersama rakan di Kampung Keramat.

Selangor sewaktu dulu, dipimpin oleh Menteri Besar Dato’ Seri Khir Bin Toyo. Tapi sebelum itu, negeri ini dipimpin oleh Dato’ Muhammad Taib Muhammad. Namun, pada zaman Dato’ Taib, saya tak berapa tahu sangat, sebab masa itu, saya masih kecil. Zaman DS Khir Toyo, banyak pembangunan yang dilakukan beliau. Infrastruktur, medan-medan selera, kompleks dan sebagainya. Walaubagaimana pun, banyak jugak perkara-perkara tidak enak yang kedengaran. Seperti kes Bukit Cahaya Seri Alam yang digondolkan dan sebagainya. Gejala sosial? Itu sudah memang lumrah di kawasan-kawasan bandar..

Sepanjang itu, saya rasa macam tiada apa-apa yang istimewa di negeri saya ini. Entahlah, saya pun tak tahu. Mungkin kerana saya banyak hidup di negeri Terengganu, kerana saya bersekolah di situ. Hmm..ada! ada istimewanya. Mungkin saya boleh kata tempat seperti Ulu Yam itu istimewa dan menjadi persinggahan saya sekeluarga di kala free hujung-hujung minggu. Yang lain? Tak ada kot...

PRU 12 baru baru ini agak mengejutkan saya. Negeri saya, sudah jatuh di tangan parti alternatif. Terkejut...agak mengejutkan. PKR, PAS dan DAP bersatu membentuk kerajaan Selangor meninggalkan BN.

Tan Sri Khalid Bin Ibrahim yang mewakili PKR, Menteri Besar Selangor yang baru. Apabila dilantik sahaja sebagai MB baru, terus beliau umumkan bahawa bil air 20 meter awal adalah free. Terkejut saya sekeluarga. Rasa saya, sepanjang saya di bumi Selangor ini, inilah kali pertama beban utama rakyat diselesaikan kerajaan Selangor. Dan kedengaran lagi pendidikan percuma akan dijalankan selain tol yang ingin dihapuskan. Wah! ”Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri...” tapi ni bukan hujan batu dah, bahkan hujan mutiara, delima, emas dan macam-macam lagi..

Barulah saya terasa nikmatnya tinggal di Selagor kini. Hmm..tanah air la katakan.

Semoga ia berkekalan

Bersama Selangor Baru..Takbir!

No comments: