Friday, September 26, 2008

Seuntai Kata Untuk dirasa

Hari ini, Jumaat. Bersamaan 26 Ramadhan.

Kampus sepi. Ramai student sudah pulang ke kampung halaman barangkali untuk menyambut lebaran yang bakal menjelma tidak lama lagi. Di corong-corong radio dan televisyen, lagu-lagu raya mula kedengaran. Pasar di Chow kit sejak awal Ramadhan lagi sudah rancak menjual barang sambutan Raya.

Bila teman-teman sudah tiada di sisi, tiba-tiba teringatkan mereka. Saya mungkin orang paling lewat pulang ke kampung. Shafie dan Munir, pagi-pagi lagi sudah bertolak ke utara dan selatan. Hmm.. Di mana la mereka sekarang ni. Moga-moga dapat sampai dengan selamat hendaknya.

Petang semalam, sempat bersama teman-teman satu perjuangan dalam majlis berbuka puasa. Rasa seakan mahu berpisah selama-lamanya. Tersentuh mendengar kata-kata sahabat baik, Fahmi: ”Berjuanglah dengan kefahaman, bukan semata-mata semangat”.

Selepas Raya ini, Pilihan Raya Kampus menanti dihadapan. Di samping itu juga assingment dan presentation yang berlambak masih belum disempurnakan dan menagih untuk disiapkan. Ya Tuhan! Semakin besar ranjau perjuangan yang bakal hadir ini. Berjuang dalam politik kampus ini memerlukan ketahanan yang tebal. Sudah lama sinar Islam dan keadilan itu malap dek kerakusan dan ketamakan manusia yang gilakan pangkat dan kuasa.

Saya sebenarnya sangat terhutang budi kepada Abg Zali yang banyak membantu dan tunjuk ajar dalam berjuang. Seiras Abg Alan suatu masa dahulu yang banyak memberi inspirasi. Dibantu Naim dan Aiman yang sangat laju bekerja. Sekali-sekali rembesan ruh tarbiyah kembali dirasai bila mana duduk bersama-sama orang yang memiliki semangat ’murobbi’ seperti Zulamirul dan Hafiz Ilyas. Paling dirasai, nasihat dan teguran membina daripada sahabat YDP PMIUM ustaz Haafizuddin, yang manisnya senantiasa terpalit pada fikiran saya.

Oh..termenung panjang saya rupanya. Hari ini sebelum solat Jumaat seperti biasa, saya dan Pak Tam akan mengagih-agihkan risalah Rusydan, edisi Jumaat. Kalau bulan tidak puasa, ada sekali ’air sukarelawan’, air free. Teringat saya. Terima kasih banyak pada Rusydi yang sudi meminjamkan kereta untuk mengangkut air.

Tak sedar bahawa Ramadhan hanya berbaki empat hari sahaja lagi. Tapi, rasa di hati macam ibadah masih belum banyak dibuat, begitu jua dengan amalan lain. Apa pun masih ada waktu lagi. Rasa saya, sampai sini sahaja coretan saya. Bukan tiada idea, tapi mahu berangkat dah. Saya mahu pulang.

Sawah padi, pokok kelapa. Semua sedang bermain di minda. Memanggil pulang ke desa.

Wahai Allah! Ampunilah kami, dosa-dosa kami dan kedua ibu-bapa kami. Sama ada yang masih hidup mahupun yang sudah meninggal dunia.

Ampun dan maaf saya pinta buat teman-teman, rakan-rakan dan sahabat-sahabat yang mengenali saya. Halalkan makan dan minum saya.

Salam Lebaran.
Salam Perubahan.

Mohd Aizat Bin Mohd Saleh.

1 comment:

Anonymous said...

kami tengah promosi blog kami. kami budak-budak UKM yang cuber nak jadi kool. walau pon kami cuber nak jadi kool, tapi kami tetap gagal. kami tetap dilabel sebagai poyo.

kalo sudi, jenguklah blog poyo kami di:

http://diskopi.wordpress.com

biar poyo jangan paip*!

paip ialah singkatan daripada pemuda/pemudi anti ilmu pengetahuan (PAIP). hehehe.

blog kami blog trilingual. bm ader, bi pon ader. manglish pon ader!

macam-macam hal yang kami layan tulis. dari perkara serius sampailah kepada perkara sempoi dan santai.

kalo suker dengan blog kami, silalah beritahu kawan-kawan yang lain.

timer kaseh.