Saturday, May 22, 2010

Pesan sahabat

oleh : Mohd Aizat Bin Mohd Salleh

Saya sempat menyertai Seminar Gerakan Islam dan Persaiangan Demokrasi di Hotel De Palma pagi tadi. Program anjuran Lajnah Dakwah dan Pembelaan Islam PAS serta GAMIS mendapat sambutan hangat. Tidak sangka ramai yang hadir.

Usai program, saya dipanggil oleh seseorang. Rupanya akhi Hafiz Sabri, sahabat seperjuangan saya di kampus UM. Saya bersalam dan memeluknya. Saya bertanyakan khabarnya.

Beliau baru pulang ke Malaysia daripada Yaman, setelah dua bulan di sana. Beliau di sana dihantar untuk menerima tarbiyah daripada pemimpin gerakan termasuk Ikhwan Muslimin.

Saya teruja mendengar kisahnya. Katanya, beliau sempat bertemu beberapa pemimpin Ikhwan yang pernah bersama-sama dipenjara dengan As-Syahid Sayyid Qutb dan tokoh seperjuangan Ustaz Said Hawwa dan Abdul Majeed Az-Zindani yang masih hidup.

Allah melorongkannya untuk bertemu mereka-mereka itu. Hasratnya tercapai sewaktu di dalam PMIUM bersama-samanya, dia pernah menyatakan keinginan bertemu dengan tokoh-tokoh Ikhwan.

Hafiz Sabri sahabat dan murabbi saya yang sangat saya hormati di kampus. Beliau banyak memberi nasihat tatkala saya letih berjuang. Menceritakan kisah-kisah para sahabat dan menegur saya ketika saya terlanjur. Melihatnya mukanya, timbul semangat untuk berjuang.

Sebelum pulang, beliau sempat menasihati dan berpesan pada saya agar betulkan niat dan ikhlas dalam medan perjuangan. Cari tempat bergantung di dunia seumpama ulama-ulama untuk dapat ketenangan. Dan jauhkan diri daripada maksiat yang akan melemahkan semangat perjuangan.

Walaupun hanya sepuluh minit saya sempat bertemunya, seakan mendapat penuh pengisian.

Saya mendakapnya sebelum dia pulang. "Akhi, doakan ana dapat jadi seperti enta, dan kita sama-sama syahid dalam perjuangan ini.." Saya bisik ke telinganya.

1 comment:

stop wahan said...

betul kna sentiasa ikhlaskan niat,mmg payah..hanya ALLAH yg thu..same2 alwyz tajdid niat...insyaALLAH.