Thursday, August 21, 2008

21 Ogos 1969 : Peringati Perjuangan Umat Islam Palestin

oleh; Mohd Aizat Bin Mohd Saleh
Hari demi hari, dalam bulan Ogos ini, kita pastinya menanti-nanti detik ulang tahun kemerdekaan negara kita iaitu 31 Ogos. Kalau tidak silap, kurang dua minggu lagi. Namun, persiapan dan suasana sudah menyelubungi segenap jalan-jalan, pejabat, sekolah-sekolah dan tempat-tempat awam dengan kibaran bendera Jalur Gemilang dan beberapa banner sambutan. Menandakan meriah dan gembiranya meraikan ulang tahun pembebasan negara Malaysia dari cengkaman penjajah.

Saya tidak berapa ‘kisah’ sangat kerana ia disambut setiap tahun.
Walau bagaimanapun, sedar atau tidak pada hari ini, bertarikh 21 Ogos 1969, setiap tahun, juga diingati oleh sekelian rakyat negara Palestin sebagai ulang tahun yang memilukan. Peristiwa di mana kiblat pertama umat Islam iaitu Masjid al-Aqsa dibakar oleh seorang Yahudi laknatullah dalam usaha untuk memusnahkan tempat yang pernah menjadi persinggahan Rasulullah tatkala berlaku isra’ dan mi’raj.
Andainya setiap tahun mahu meraikan kemerdekaan, kita pastinya aka menyoroti kembali sejarah perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan, di sini saya membawa sedikit sejarah seorang tokoh pejuang Palestin yang begitu banyak berjasa kepada pembebasan Palestin dan buat Islam seluruhnya.

Syeikh Ahmad Yassin : Bapa Pejuang Islam Masakini
Syeikh Ahmad Yassin dilahirkan di sebuah kampung bernama al-Jora, derah Majdal di dalam wilayah Asqalan (Ashkelon) pada 1938. Beliau dibesarkan disana sehingga tahun 1948. Ketika pendudukan pengganas Yahudi ke atas bumi Palestin. Beliau dan keluarganya dipaksa berhijrah ke Semenanjung Gaza. Pada mudanya beliau telah ditimpa kemalangan hingga menyebabkannya lumpuh.

Sejarah perjuangan beliau bermula sewaktu mudanya. Beliau mengikuti gerakan atfal hijarah (kanak-kanak batu) kerana menggunakan batu untuk berhadapan dengan zionis. Penentangan ini membawa kepada penangkapan beliau dan beberapa pejuang lain pada 18 Mei 1989. Sebelum itu lagi, pada Ogos 1988, beliau telah dihalau ke Lubnan dan pihak zionis telah merobohkan rumah beliau. Hinggalah beliau dijatuhi hukuman penjara selama 15 tahun.

Peluru Berpandu Pilihannya
Betapa inilah bukti perjuangan dan kesyahidan beliau. Ketika ditanya ancaman bunuh terhadapnya, beliau menjawab : “Jika saya terkorban, akan muncul seribu yang lain seperti saya..” Sehinggalah perjuangan beliau berakhir dengan tiga butir peluru berpandu zionis keatasnya.

Pagi selepas solat Subuh pada 22 Mac 2004, pengasas HAMAS itu sedang dalam perjalanan pulang dari Masjid akademi Islam (Majma’ Islam) yang dibinanya di Gaza. Secara tiba-tiba, tiga buah helikopter tentera rejim zionis Israel menyerangnya. Salah satu peluru jatuh tepat ke tubuh Syeikh Ahmad Yassin sehingga beliau menemui ajalnya bersama-sama dua pembantu yang menolak kerusi rodanya. Serpihan anggota badan dan darah berhamburan di segenap penjuru.

Qudwah Buat Para Pejuang
Saya sangat tertarik dengan beberapa perwatakan dan sifat Syeikh Ahmad Yassin, yang boleh dijadikan contoh buat pejuang-pejuang Islam kini. Sameeh Alawi, merupakan pembantu beliau yang pernah bersama-sama dipenjara bersama beliau, berkata: “Syeikh akan bangun pagi dua jam sebelum Subuh untuk mengerjakan Qiamullail. Pada siang harinya pula, beliau amat rajin berpuasa. Beliau tidak ketinggalan berpuasa pada setiap Isnin dan Khamis. Beliau juga banyak menghabiskan waktu membaca al-Quran dan mendengarnya bersama para pemuda di penjara. Syeikh membaca tiga juzuk dalam sehari dan mendengar bacaan al-Quran satu juzuk sehari. Syeikh amat gemar membaca buku al-Bidayah wa al-Nihayah, mendengar berita dan juga menonton rancangan-rancangan agama di televisyen..”

Kerana itulah, selepas pembunuhan tersebut, Setiausaha Umum Hizbullah, Hassan Nasrallah berkata: “Kesyahidan Ahmad Yassin adalah satu permulaan pada penentangan yang baru, jihad dan intifadah yang lebih besar..”

Semoga semangat, roh dan kefahaman jihad beliau meresap dalam jiwa kita..!

Lanjut mengenai Palestin: http://www.palestinkini.info.com/

No comments: