Monday, August 4, 2008

Ke Arah Uni. Malaya yang Sejahtera : Isu Bas


oleh : Mohd Aizat bin Mohd Saleh

Aduh…lambatnya bas…”, rungut seorang student.

“Bas macam banyak, tapi yang bergeraknya satu dua je..”

“Kalau jalan kaki ni dah sampai kot..” seorang lagi mencelah.

Saya sempat mencuri-curi dengar beberapa keluhan dari rakan-rakan saya tahun satu yang ketika itu sedang menunggu bas. Saya sebenarnya turut merasai kesusahan itu.

Saya punyai motor yang saya bawa sejak tahun satu. Waktu itu, peraturan universiti masih membenarkan pelajarnya membawa kenderaan untuk ke kuliah. Namun, bermula sesi ini, UM melalui TNC HEPnya telah mewartakan peraturan baru tidak membenarkan pelajar baru untuk membawa sebarang jenis kenderaan. Dan pelajar tahun kedua dibenarkan hanya membawa motor dan kereta dikhususkan kepada pelajar final year.

Dalam perutusan TNC yang di emailkan, katanya untuk menjimatkan kos minyak yang meningkat. Turut serta menyetujui Deklarasi Kyoto yang antara lain mengurangkan penggunaan kenderaan seiring pengurangan pencemaran.

“Tensen betul!, ada ke pak guard suruh aku parking kereta kat depan tu, pastu suruh aku jalan kaki dari pintu gate sampai fakulti.. habis aku hangus dua kelas hari ni..!”

Rakan saya tahun dua, ditahan pengawal keselamatan UM kerana membawa kereta.

Saya senyum.

Bas, Minyak dan Akademik


Saya berfikir-fikir, apa sebenarnya yang pentadbiran HEP nak kepada pelajarnya. Nakkan jimat kos kerana kenaikan harga minyak? Pergi kot mana pun, tak kiralah orang awam ke hatta student, semua terbeban dengan kenaikan harga minyak. Ok, katalah tak guna minyak untuk kenderaan, tapi makan? Bukankah naik harganya?

Seperkara, saya terkilan kerana pentadbiran sanggup menggadai aspek akademik, demi mengurangkan kos pengangkutan. Cuba bayangkan, seorang rakan saya yang saya ceritakan diatas, seminggu dua kali kena macam tu. Kalau sebulan macamana? Tiga bulan? Satu sem?

Kemudian, saya nak mengajak rakan-rakan saya berfikir lagi, sekarang, pelajar tahun satu mesti menaiki bas ke kuliah dari kolej masing-masing. Ok, fine!. Cuba bayangkan, apabila mereka ini sudah berganjak ke tahun dua, sudah pasti tidak semua akan stay kolej sebab beri laluan kepada adik-adik baru nak masuk. Hmm..cuba fikir jika anda sudah tinggal di luar kolej (rumah sewa) dalam keadaan bas yang hampeh macam sekarang ni. Sudahlah nak tunggu bas Rapid, kemudian bas UM. Buatnya bas Rapid pun lembab, tambah bas UM lambat, sama dengan…tak masuk kuliahla jawabnya!

Itu baru benda basic. Saya bukannya konfran dengan pihak pentadbiran. Tapi cubalah berfikir dan berbincang dengan student sebelum buat keputusan. Nak buat keputusan untuk student mestilah jumpa student. Kalau sakit, jumpa doktor, bukan jumpa kerani. Itu analoginya..

Satu lagi, kalau benarlah, kita sama-sama nak jimat kos pengangkutan kerana kenaikan harga minyak, dan konon-kononnya nak ikut Deklarasi Kyoto (cuba tanya student, ntah tahu ke tak) untuk environment care. Saya mencadangkan agar TNC sendiri dan semua kakitangan UM bersama-sama pelajar ke pejabat dan ke kuliah menaiki bas! Amacam? Barulah betul-betul jimat!

Jika tak boleh sangat pun..tingkatkanlah kualiti perkhidmatan bas. Tambahkan pemandu, berikan elaun lebih pada mereka. Tambahkan bas, walaupun minyak mahal, tapi cover yang student punya, barulah ok! Berkebajikan…

Ataupun kalau dah tak boleh sangat nak buat..berikan saja pada kami untuk membuatnya.

*Penulis adalah Mahasiswa Tahun ke-2 Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya. Merupakan ahli PMIUM dan Wakil Duta PMIUM di Akademi Pengajian Islam.

No comments: