Sunday, August 17, 2008

Catatan Forum Peranan Akhbar Melayu

disediakan oleh: Mohd Aizat Bin Mohd Saleh
Media diseluruh negara diingatkan supaya telus dan transparent dalam melaporkan berita serta isu-isu yang berlaku dalam negara. Demikian ingatan yang dinyatakan oleh Dr Fuad Bin Zarkashi dalam Forum ‘Peranan Akhbar Melayu dalam Memperjuangkan Hak Melayu’. Forum yang julung-julung kali diadakan pagi tadi di Dewan Semarak, Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya itu dirasmikan oleh Dr Borhan Bin Che Daud, Pengarah Akademi Pengajian Melayu (APM).

wakil PMIUM bersama Dato' Mahadzir Khir

Isu bangsa adalah bebas disuarakan oleh mana-mana kaum sekalipun. Kebebasan ini tidak seharusnya disalah tafsir sebagai oleh pihak-pihak tertentu sebagai rasisme atau perkauman. Terdapat dikalangan masyarakat kini yang menganggap ini adalah suatu yang menjadi ancaman negara.

"Ini pendirian kami.." Dr Fuad Zarkashi khusyuk mendengar pandangan seorang aktivis PMIUM

Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) melalui beberapa wakilnya sempat bertemu dengan panelis yang terdiri daripada Dr Fuad Bin Zarkashi, Dato’ Mahadzir Khir dan Abdul Kadir Jasin sebagai wakil daripada Berita Publishing.

Respond daripada pertanyaan aktivis PMIUM berkenaan soalan perkauman yang diperjuangkan oleh sesetengah mahasiswa di kampus kini, beliau menyatakan jika sekiranya niat serta prinsip tersebut betul, ia tidak menjadi masalah. Yang penting hak-hak kaum lain tetap dijaga dan dipelihara.

Dari kiri: Mohd Aizat, Juani Munir dan farahuda

PMIUM diwakili oleh Mohd Aizat Bin Mohd Saleh (aktivis PMIUM), Juani Munir Bin Abu Bakar (Presiden Pemarak), Farahuda Abd Rahman (exco PMIUM), Wan Shahirah Sabri (Aktivis PMIUM).

No comments: