Monday, December 14, 2009

Soalan logik, jawapnya logik

oleh: Mohd Aizat Bin Mohd Saleh

Satu hari, seorang rakan saya bertanyakan satu soalan pada saya.

"Ustaz, kenapa bila seorang wanita dah bernikah, dia kena lebih taat pada suami berbanding mak ayah?" Begitu pertanyaannya.

Sambungnya lagi, "Tapi suami pula kena lebih taat pada mak ayah daripada isteri?"

Rakan saya ini seorang doktor pelatih di Hospital Besar di Klang. Saya tak berapa tahu apa motif dia bertanya. Mungkin mahu dapatkan penjelasan.

Soalan yang memerlukan logik untuk dijelaskan.

Saya mulakan jawapan, "Setakat pengetahuan saya, tiada dalil jelas pun yang nyatakan suami selepas kahwin kena lebih taat kepada mak ayah."

"Konsep ketaatan itu untuk suami dan isteri terhadap mak ayah dia still macam biasa. Cuma yang membezakan selepas kahwin adalah tanggungjawab kedua suami isteri.

Saya tambah, "Bila suami diamanahkan sebagi ketua keluarga, cari rezeki untuk makan isteri dan anak-anak, maka isteri kena laksana tanggungjawab dengan ketaatan pada suami. Maknanya isteri dah ada dua ketaatan. Maka untuk melebihkan yang mana satu berdasarkan pertimbanganlah"

Sambung lagi, "Takkanlah sampai mak dan ayah sakit misalnya tak boleh pulang kampung jika suami tak benar.." "Pada suami pula, dengan ketaatan isteri itu dia kena pandai dan bijak buat keputusan pada isterinya."

"Bahkan, tak bertambah pun tanggungjawab suami pada mak ayah lepas kahwin, still tanggungjawabnya yang dahulu. Tinggal lagi macamana dia nak bahagikan dengan isterinya.. Ok?" Saya akhiri dengan pertanyaan.

Lama juga dia terdiam. lalu dia bertanya lagi. "Hmm..tapi kan, bukan ke ada kisah dulu, isteri tak dapat izin ziarah mak dia yang sakit sebab tak dapat izin daripada suaminya?"

"Dan, suami antara isteri dan mak, dia kena lebihkan mak dia? Kenapa?" Soalnya lagi sekali. Giliran saya pula terdiam.

"Hmm.. Kisah tu memang ada.." Saya mula.

"Tapi ia hadis dhaif. Ok, kalau nak ambil kira hadis tu, ia berlaku masa zaman nabi. Suami dia keluar lama bermusafir. Dan waktu itu, mana ada alat untuk komunikasi, sampailah suami dia balik." Jawab saya.

"Tapi itu dulu. Zaman sekarang dah tak ada masalah. Minta izin suami melalui telefon pun boleh. Takkanlah minta izin, suami tak benarkan?" Sekali lagi saya lemparkan soalan padanya.

"Yang suami kena melebihkan mak dia tu, bergantung kepada kondisi. Dalam hal-hal umpama hak anak kepada emak, itu mesti diutamakan. Tapi jika hal-hal hak isteri yang begitu mendesak, dengan pertimbangan kena dahulukan mana yang penting. Islam tu kan adil.." Panjang saya menjawab.

"Oh..macam tu ye.." Katanya sambil tersenyum.

Saya berfikir sejenak. Mengapa ada soalan sebegini?

No comments: