Thursday, December 17, 2009

Selamatkan UM segera!

Hari ini, dua ahli parlimen PAS, daripada Padang Terap dan Pasir Putih mempersoalkan kredibiliti Naib Canselor Universiti Malaya, Dr Ghauth Jasmon berkenaan perlantikan Dekan FSKTM dan pengarah PTM.

Asasnya adalah kelayakan terhadap jawatan tersebut. Dr Ngo Chek Leng (Dekan FSKTM) adalah kegagalan Bahasa Melayu di dalam SPM dan Dr David Asirvatham (pengarah PTM) adalah RM18,000 sebulan.

Selaku pengerusi gabungan BANTAH yang membantah perlaksanaan e-voting di UM, tujuh perkara yang menjadi persoalan dan pengamatan saya dalam isu ini:

1. Dr David (Pengarah Pusat Teknologi Maklumat) adalah merupakan individu yang bertanggungjawab penuh dalam merangka dan membangunkan sistem perisian e-voting untuk digunakan di dalam pilihan raya kampus.

2. Kita mempertikaikan mengapa tugas membangunkan sistem ini adalah kepada individu yang bukan merupakan core di dalam bidang perisian dan sistem. Sedangkan Dr David adalah dalam bidang e-learning?

3. Mengapa tidak ada attachment langsung antara pihak pentadbiran dengan Fakulti Sains Komputer Teknologi Maklumat (FSKTM) dalam membina sistem ini? Sedangkan banyak lagi pakar yang boleh dirujuk di fakulti ini?

4. Kita dimaklumkan bahawa pemilihan Dr David adalah berdasarkan pengalamannya selama 12 tahun berkhidmat di Multimedia University (MMU), dan seorang yang berpengalaman menggunakan dan mengendalikan sistem e-voting yang digunakan di MMU. Soalnya, seperti sudah ada perancangan rapi pihak-pihak tertentu dalam perlaksanaan sistem evoting ini di UM?

5. Kita meminta disiasat perjalanan dalam membangunkan sistem ini. Berdasarkan kenyataan Dr David bahawa tiada langsung kos untuk melaksanakan sistem baru ini. Amat mustahil tiada kos langsung yang digunakan untuk mencipta sistem dan perisian ini. Disamping itu juga dengan pertambahan pusat mengundi di fakulti-fakulti juga menguatkan tanggapan bahawa ia bukanlah satu kos yang kecil bagi melaksanakan sistem ini, malah lebih besar lagi berbanding sebelumnya.

6. Pihak universiti mesti mewujudkan suruhanjaya bebas bagi menyiasat maklumat ini. Dan bagi menjaga integriti universiti dan nama Naib Canselor, Dr Ghauth haruslah melepaskan jawatannya secara profesional bagi sementara waktu sehinggalah kes siasatan selesai. Siasatan juga haruslah kepada Dr David Asirvatham selaku individu yang diberi mandat membangunkan sistem e-voting.

7. Memansuhkan segera sistem e-voting.

Dengan itu sahaja dapat menyelesaikan konflik integriti dan mengembalikan semula kebersihan dan ketelusan demokrasi kampus dan negara. Kita tidak mahu kes ini mencalarkan kedudukan UM di tangga 180 terbaik dunia!

No comments: