Tuesday, December 29, 2009

Forum Terbuka E-Voting akan berjalan dalam Suasana Penuh Intelek


Beberapa hari lagi Forum yang ditunggu-tunggu oleh seluruh mahasiswa akan berlangsung. Forum yang akan dijangka memberi nafas baru buat seluruh aktivis dan pendokong mahasiswa dan merupakan kemuncak segala-galanya perjuangan Gerakan Bantah E-Voting (BANTAH) di dalam menggarap sebuah keadilan dan ketelusan di dalam Demokrasi Kampus pada masa kini dan selamanya.

Feedback yang diterima oleh pihak BANTAH mengenai kehadiran rakan-rakan mahasiswa daripada universiti-universiti lain di antarnya UIA, UKM, UiTM, USM, UPM, UTM dan universiti dan kolej universiti lain membuatkan semangat kepada Gerakan BANTAH mula diberikan pengiktirafan walaupun pihak BANTAH juga dibantah oleh golongan yang pro-E-Voting.


Tidak mengapa..Kerana semua boleh mengeluarkan pendapat dan pandangan samada menyokong atau membantah pelaksanaan E-Voting di peringkat pilihanraya kampus universiti. Tetapi, saya selaku Jurucakap BANTAH ingin mengatakan kepada seluruh mahasiswa di luar sana bahawa tidak perlu berkobar-kobar menyatakan pandangan dan pendirian anda di hadapan mahasiswa sendiri, ayuh!!!..Hadir bersama-sama di dalam Forum Terbuka BANTAH ini dan nyatakan pendirian anda selaku mahasiswa yang bebas dalam ertikata memberikan pandangan dan mahasiswa akan menilai pandangan anda itu. Saya menyeru mereka (mahasiswa) di luar sana untuk hadir bersama bagi memberikan pandangan serta daya intelek anda!!!


Bagi saya di peringkat BANTAH, saya akan memberikan jaminan kepada semua mahasiswa yang hadir bahawa Forum Terbuka E-Voting dan Masa Depan Demokrasi Kampus ini akan berjalan dalam suasana penuh intelek dan bemakna. Kelulusan yang BANTAH dapat memungkinkan bahawa idealisma dan kebebasan mahasiswa masih lagi 'berbunga' di universiti kita ini. Amaran juga ingin saya berikan kepada mana-mana pihak yang ingin atau bersita-cita untuk melakukan provokasi terancam terhadapa Forum Terbuka ini. Kami akan mengambil tindakan undang-undang yang tegas terhadapa mana-mana individu atau kumpulan yang cuba menganggu gugat kelancaran program intelek ini.


Saya tekankan di sini bahawa, Forum ini dihadiri oleh Ahli Akademik dan pimpinan baik di peringkat masyarakat dan mahasiswa, tidak ada satu pun kesalahan di dalam penganjuran Forum Terbuka ini kerana kita duduk di dalam suatu acara yang aman dan penuh keintelektualan. Perbahasan yang akan kita dengar dan nilai berdasarkan kepada Prinsip asas iaitu Demokrasi!!!


Kami juga di peringkat BANTAH akan melakukan deklarasi kami selaku platform mahasiswa yang keliru, sangsi dan was-was dengan pelaksanaan E-Voting ini dan deklarasi yang akan dibuat memungkinkan pihak kami untuk sekali lagi berjumpa dan merayu kepada Menteri Pengajian Tinggi, Dato' Khalid Nordin bagi menilai kembali pelaksanaan sistem E-Voting ini. Maka, usaha telah kami lakukan dan anda iaitu mahasiswa di luar sana yang akan melengkapkan lagi usaha kami ini sebagai suatu manifestasi yang lengkap dan sempuran untuk kita melakukan perubahan dan pembaikan di dalam pilihanraya kampus pada sesi kali ini.


Sekali lagi, saya menyeru dan terpanggil untuk menjemput semua aktivis dan pendokong mahasiswa untuk bersama-sama di dalam Forum yang penuh bermakna ini dan jangan sia-siakan keterbukaan ini untuk menyampaikan pandangan dan pendapat kita selaku mahasiswa yang akan mencorak perubahan negara pada masa akan datang.


Mohd Ridzuan Bin Othman

Jurucakap Gabungan Mahasiswa Bantah E-Voting

(BANTAH)