Sunday, July 4, 2010

Kewajipan jihad ketenteraan kepada umat Islam

Pendahuluan


Pertentangan yang hak dan batil akan sentiasa berlangsung kepada manusia di muka bumi ini. Secara sunnahnya ia telah ditetapkan oleh Allah s.w.t, dan ia akan sentiasa berlaku sehingga Hari Qiamat tiba.


Ahli gerakan tidak perlu risau akan tabiat perjuangan. Sudah dinyatakan oleh Allah s.w.t bahawa jalan menempuh perjuangan itu adalah bersifat panjang, jauh dan mengerikan. Justeru matlamat akhirnya perjuangan itu adalah bertemu Allah s.w.t, sama ada dengan kemenangan atau pun mati syahid.


Keperluan kepada jihad hari ini


Tidak ada kata lain kepada umat Islam pada hari ini dalam kewajipan berjihad, melainkan dengan meletakkan ia pada hukum wajib.


Ibnu Taimiyah, seorang ulama Islam menyebutkan:


“Apabila bumi umat Islam dinodai oleh golongan kuffar walaupun sedikit, maka jihad di kala itu hukumnya fardhu ‘ain”


Kewajipan jihad ini adalah satu tuntutan untuk membebaskan umat Islam daripada penguasaan negara, undang-undang, masyarakat, dan pemikiran daripada unsur-unsur taghut yang menyesatkan.


Secara tidak disedari, musuh-musuh Islam secara liciknya telah menyusupkan tentera-tentera sulitnya untuk memecah-belahkan umat Islam. Mereka membina pengaruh dan ideologi yang sangat seni untuk melalaikan umat Islam dengan kosmetik yang mempersonakan.


Sehinggakan umat Islam hari ini memandang jihad sebagai suatu agenda yang dilupakan.


Jihad menakutkan musuh


Tidak dinafikan pada hari ini, umat Islam banyak memperistilahkan kembali definisi jihad daripada maksudnya yang sebenar. Hasilnya timbul istilah baru seumpama jihad ekonomi, jihad politik, jihad menuntut ilmu dan sebagainya.


Sedangkan, pada zaman Nabi s.a.w, hampir tujuh puluh tujuh kali peperangan telah berlangsung di negara Madinah dalam usaha Baginda menyebar-luaskan dakwah Islam ke negara-negara sekitar Madinah.


Ketenteraan Baginda menakutkan negara kuasa besar dunia ketika itu, walaupun jumlahnya tidak menyamai atau menandingi bilangan musuh. Ini menunjukkan bahawa kehidupan tiga belas tahun Baginda di Madinah hanya dipenuhi dengan siri-siri peperangan dan jihad yang mencabar.


Jihad tentera


Dr Abdullah Azzam, seorang ulama jihad menyatakan:


"Barangsiapa yang bertemu dengan Allah (mati) tanpa senjata ditangan mereka maka sesungguhnya mereka bertemu Allah dalam keadaan berdosa kerana meninggalkan qital melainkan orang-orang yang ada keuzuran syari’e”


Keperluan membina keanggotaan yang bersiap siaga adalah untuk berhadapan dengan musuh-musuh Islam yang semakin mengganas pada hari ini. Sudah tiba masanya, umat Islam perlu membina sejumlah tentera yang memegang senjata bagi mendepani musuh.


Menjadi sunnah dan sejarah liku-liku umat Islam menentang musuh melalui jihad ketenteraan. Umat Islam Palestin telah bermandi darah mempertahankan tanah suci daripada dinodai Yahudi Zionis.


Umat Islam di Afghanistan juga berdepan peluru dan bom membebaskan negara dari dijajah tentera Soviet Union Rusia. Turut sama umat Islam di Selatan Thailand berdepan rodok pedang dan peluru untuk mengamalkan Islam sehinggakan berdepan risiko mati ditembak ketika solat di dalam masjid.


Apakah lagi yang boleh kita samakan jihad tentera dengan jihad ekonomi?


Apakah boleh kita nilaikan seumpama jihad menuntut ilmu?


Sudah sama sekali tidak. Medan jihad tentera, pengorbanannya melangkaui keseluruhan jihad yang ada di muka bumi ini. Oleh kerana itu, Dr Abdullah Azzam pernah berkata:


“Dimanakah tempat lain yang membolehkan kalian sentiasa sembahyang berjemaah tanpa luput takbiratul ihram bersama imam setiap hari, selain dari di medan jihad dan medan ribat?


Dimanakah tempat lain yang boleh mendidik dan melatih kalian supaya sentiasa membaca Al-Qur’an, berzikir mengingati Tuhan dengan ikhlas dan penuh tawadhu’ selain dari medan jihad dan ribat?


Dimanakah tempat lain yang memberikan galakan kepada kalian untuk berpuasa sunat selain dari di medan jihad?”


Persediaan menuju medan jihad


Bagi berhadapan matlamat itu, beberapa persediaan harus dilaksanakan. Antaranya:


1.Bersedia mengikhlaskan diri dalam melaksanakan segala tuntutan dan arahan Allah s.w.t.


2.Menanamkan niat di dalam hati untuk syahid walau di mana sekalipun.


3.Menjauhkan diri daripada unsur-unsur kemewahan kerana ia adalah musuh jihad dan bakal membinasakan diri.


4.Bersedia mengamalkan sifat cukup dan menjauhi berlebihan.


5.Menjauhi perselisihan di dalam agama yang tidak menguntungkan Islam dan memandang permasalahan yang lebih besar di hadapan.


6.Sentiasa mengikuti dan mengetahui penderitaan yang ditanggung oleh umat Islam di seluruh dunia, memerhatikan pembunuhan, penodaan terhadap umat Islam dan berazam untuk membantu.


7.Melatih diri, rakan-rakan, anak-anak dan anak muda dengan program dan aktiviti yang bersifat kegagahan, kejantanan serta kepahlawanan jihad.


8.Melazimi sifat zuhud dan mengurangi meminta-minta.


9.Memperbanyakkan qiamullail, pembacaan dan penghayatan Al-Quran, beribadah dengan berpuasa serta beristighfar taubat di waktu dinihari kerana ia akan mendatangkan kejernihan pada hati dan kemanisan serta hubungan baik dalam beribadah.


Penutup


Umat Islam mesti sentiasa bersedia pada bila-bila masa untuk menyertai medan jihad. Tidak ada pengecualian apabila seruan jihad sudah dikumandangkan.


Akhirnya, pesan Dr Abdullah Azzam untuk dihayati bersama :


“Jadikanlah rumah-rumah kalian sebagai kandang-kandang singa dan bukannya reban ayam yang menunggu gemuk untuk disembelih oleh Taghut”


Allahu Akbar! 3x


Akhukum fi Islam,

Mohd Aizat Mohd Salleh (Petaling Jaya)

4 comments:

UMtoday said...

http://umtoday.blogspot.com/

محمد حذوان بن حميدان said...

entry yg bgz..smoga ia dpt mmbuka mta hti pmbca.. (^_^)

Aizat Salleh said...

Syukran akhi.
Terima kasih

IbnMustakim said...

nabi di madinah 10 tahun... bukan 13 tahun... harap di edit