Saturday, January 17, 2009

Pilihan Raya Kampus : Kita Semakin Jauh

Assalamualaikum wrt wbt.

Terkejut dan sedih. Itulah gambaran apabila saya menjejak kaki ke dalam surau APIUM untuk melihat bangkai kepala babi yang diletakkan di surau. Saya tak sangka, masih ada lagi manusia-manusia sebegini yang masih 'teringin' untuk buat perkara-perkara macam tu!

Petangnya, saya sempat berjumpa sahabat saya dari UMANY, saudara Gohan. Saya minta pandangan dia tentang isu ini. Dia tak dapat nak kata apa kerana sangat teruk! Katanya lagi, orang-orang Buddha pun, mereka diharamkan untuk membawa bangkai babi ke dalam tokong mereka. Ia berdosa mengikut agama mereka.



Ini pula di dalam surau. Tempat orang- orang Islam bersolat, rumah suci dan terpelihara. Lebih menyedihkan, ia berlaku pada hari Jumaat.


Justeru itu, saya berpandangan isu ini adalah satu cubaan pihak tertentu yang mahu menimbulkan provokasi dan sentimen agama dan perkauman di UM yang tercinta. Kita sesekali tidak memaafkan orang yang melakukan sedemikian. Namun, buat masa yang ada, jangan bawa berita dan khabar dari pihak-pihak ketiga atau individu yang dengki kepada kesejahteraan dan kemanusiaan dan cuba memecah-belahkan kaum dan agama.

Yang penting, teruskan berkempen untuk membawa perubahan yang lebih baik. Jangan dihanyutkan dengan isu-isu picisan.

Salam Perubahan!

No comments: