Monday, January 14, 2008

Kenapa Sibuk???


RATA-RATA jika ditanya pelajar di sekolah mahupun Universiti berkenaan dengan pengurusan masa, majoriti pasti menjawab gagal dalam aspek tersebut. Paling ketara, apabila student itu jatuh pointer nya dalam exam yang diduduki, akan menjawab : "Tak dapat bahagi masa dengan baik.." Itulah jawapan yang sudah lumat didengari.

Apa-apa pun saya tidaklah pelik dan janggal apabila mendengar cerita-cerita ini. Kisah ini ada benarnya. Rakan-rakan saya sendiri ada yang mengalaminya. Tetapi yang saya lagi pelik,adalah situasi ini berlaku tiap-tiap semester pengajian. Apa sudah jadi? Mengapa jadi sedemikian?

Saya melihat banyak student bukan tidak pandai membahagi masa. Tetapi tidak tahu panduan untuk membahagikan masa. Mereka pandai dan tahu. Sebab itulah, mereka ada jadual dan sebagainya, tetapi tidak digunakan.

Di sini bukanlah saya mahu mengajar anda sekalian. Tetapi sekadar sedikit tips bagi memudahkan kita menuntut ilmu. Bukankah perancangan masa yang disusun dengan rapi merupakan tuntutan Islam. Malah kita berasa malu andai penganut agama lain mempraktikalkan tuntutan agama kita.

Maka sedikit sebanyak mungkin bermanfaat untuk anda:

1) Mulakan hari anda dengan DTA (Duduk, Tulis & Atur)
2) Buat DTA mengikut kesesuaian masa dan kerja.
3) Rancang mengikut keutamaan kerja (prioriti)
4) Kategorikan tugasan anda (penting, tak penting dan sebagainya)
5) Buat pengagihan tugas
6) Tentukan jangkamasa bagi setiap tugasan (dateline)
7) DTP pelengkap kepada DTA (Duduk, Tulis & Perinci)
8) DTP adalah sumber idea anda dan amalkan ia.

Akhirnya saya ingin bercerita suatu kisah. Begini ceritanya:

Pada suatu malam, telefon di rumah seorang kakitangan perpusakaan berdering. "Pukul berapa perpustakaan dibuka?" tanya seorang pemuda. "Pukul 9 pagi, encik. Apa hal yang begitu penting sehingga encik menelefon saya tengah malam buta ini?" tanya kakitangan perpustakaan tadi.

"Tidak boleh buka awal lagi?" pemuda itu bertanya lagi dengan nada kecewa. "Tidak, tidak dibuka sebelum pukul 9 pagi," kakitangan perpustakaan itu menjawab dengan nada yang agak tinggi. "Penting sangatkah hingga encik tidak dapat tunggu pukul 9 pagi untuk masuk?"

Lantas pemuda itu menjawab, "Siapa kata saya hendak masuk? Saya hendak keluar!"

....

No comments: