Wednesday, January 9, 2008

Manisnya Institusi Keluarga


KITA BARU sahaja merayakan sambutan perayaan agung dalam agama Islam iaitu Hari Raya Aidil Adha. Seluruh dunia meraikannya. Lebih-lebih lagi para hujjaj pasti lagi terharu dipilih menjadi tetamu Allah s.w.t di pada tahun ini. Bagi yang masih belum berkesempatan, tanamkan niat untuk ke sana.

Sebenarnya, bukan itu yang ingin saya ketengahkan. Tetapi sebuah pengamatan saya sepanjang saya pulang bercuti di kampung saya, Aidil Adha baru-baru ini.

Di kampung, saya bertemu ramai sanak saudara. Bermula datuk dan nenek saya, sepupu, emak dan ayah saudara, anak saudara, biras, menantu, ibu dan ayah mertua, abang dan kakak ipar, sepupu ayah dan emak, juga sepupu datuk dan nenek saya, kemudian pergi kepada sepupu kepada sepupu saya (nak panggil apa ya?), anak sepupu saya, dan macam-macam lagi. Kadang-kadang ada yang saya kurang kenal, sehinggalah nenek saya memperkenalkan satu persatu kepada saya orang-orang yang ada ’kena-mengena’ dengan keluarga saya.

Rupa-rupanya baru saya sedar. Besar rupanya keluarga saya. Bukan setakat emak, ayah, datuk dan nenek serta adik-beradik saya sahaja, bahkan ia sebenarnya seperti yang saya sebutkan tadi. Sedangkan mungkin sekali kita tidak sedari, rakan karib kita yang selalu ke sekolah bersama-sama adalah darah daging kita sendiri, mana tahu?

Inilah yang dinamakan ’Institusi Keluarga’. Mengapa disebut ’institusi’? Antara sebab disebut sedemikian kerana sebuah keluarga boleh dianggap seperti sebuah negara yang punyai organisasi dan pentadbiran. Ia mestilah diuruskan dengan teratur dan baik. Amanah dan bertanggungjawab. Seperti negara yang memiliki Perdana Menteri, sebuah keluarga diketuai oleh bapa atau ayah yang mengatur urus rumah tangga dan keluarga. Begitu juga rakyat jelata, maka sebuah keluarga itu, anak-anak adalah rakyatnya. Patuh kepada ’raja’nya disamping menegur ketuanya andai berlaku sebarang kesilapan. Dan ketua mestilah bertanggungjawab mendidik rakyatnya menjadi generasi yang berguna pada masa hadapan kelak bagi menggantikannya.

Indahnya Islam yang mewujudkan institusi ini. Bukan seperti di negara Barat. Mereka menentang institusi kekeluargaan, dengan alasan hak asasi manusia dan kebebasan. Isteri bebas melakukan apa sahaja. Begitu juga anak, merdeka dengan dunia mereka tanpa kongkongan. Sebab itulah aktiviti ’seks bebas’ melata di bumi mereka. Wanita-wanita bebas tidur bersama sesiapa sahaja lelaki yang diingininya. Hinggalah tidak diketahui siapa bapa dan ibu kepada anak yang dilahirkannya. Siapa ayah dan ibu bagi anak ini. Benarkah dia anak kepada si ibu ini adalah bukan isu utama.

Jika beginilah, mudah saya analogikan bahawa manusia dan haiwan adalah sama. Bezanya cuma bentuk tubuh badan dan rupa paras. Bahkan boleh saya katakan mereka ini (manusia yang bersifat sebegini) lebih bodoh dari haiwan. Bodoh kerana tidak menggunakan akal. Jika haiwan, memang diketahui tidak punyai akal. Apatah lagi nak berfikir, jauh sekali.

Usah diharapkan kemodenan infrastruktur menyaingi negara-negara maju. Tidak perlu dinilaikan pembangunan yang bertambah-tambah. Tak payah dibanggakan ekonomi yang stabil bagi sesebuah negara, jika institusi keluarga yang tidaklah sebesar mana, gagal dipimpin ketuanya. Biarlah ketuanya seorang perdana menteri sekalipun!

No comments: