Thursday, January 24, 2008

Melihat Manusia dari Pandangan Semut


Suatu hari semut merah bertemu dengan anai-anai. Berbincang-bincang mengenai beberapa perkara. Semut mengutarakan soalan dan berlaku beberapa dialog anatara mereka.

Semut :
Antara kaum engkau dengan aku, mana lebih hebat?

Anai : Tentulah kaum ku. Kerana kaum aku bisa merosakkan sebuah rumah dengan sekelip mata, haha..!

Semut : Ah..tidak..! kaum ku lebih ditakuti manusia, kerana kaum ku punyai bisa.

Anai : Bukan..bukan. kaum ku lebih hebat. Apa yang kaum mu boleh lakukan? Hanya menyengat manusia. Lalu dilenyek hingga lumat. Sedangkan kaum ku, apabila ramai, manusia akan berpindah.

Semut :
Itu tidak benar...kaum ku bisa membuat manusia mati dengan sengatan bisa kami.

Dan dialog tersebut berlaku dan terus berlaku...

Saya tertarik dengan bicara sang semut bersama sang anai-anai. Penuh idea dan tafsiran. Tafsiran dari banyak sudut dan view. Mungkin semut memang hebat daripada anai-anai dan mungkin sebaliknya. Justeru, bukan saya nak menilai siapa yang hebat atau tidak.

Yang saya ingin bawa di sini. Apakah view manusia mengenai dua jenis makhluk Allah ini? Apa tanggapan manusia terhadap semut mahupun anai-anai?

Bagi saya, tidak perlu pergi jauh. View jelas dari kaca mata seorang manusia adalah, semut atau anai-anai adalah sejenis serangga yang tidak berguna dan menyusahkan. Suka menghurung dan merosakkan. Pastinya ia perlu dihapuskan.

Nah! Mudahnya manusia. Sang semut dan sang anai-anai leka membahaskan kehebatan mereka, sedangkan bagi manusia, meraka tak lebih dari seekor serangga perosak yang perlu dilenyapkan. Moralnya di sini adalah, manusia memang satu makhluk yang sombong dan tidak mahu berfikir. Sedangkan tanggapan makhluk lain begitu mulia kepada manusia. Lantas, manusia tidak menjalankan amanah sebagai khalifatullah untuk kemakmuran alam.

Tirulah macam semut dan anai-anai..!

1 comment:

~*Nurul Fitrah*~ said...

salam,nak bljr bahasa semut & anai-anai..?

"Moralnya di sini adalah, manusia memang satu makhluk yang sombong dan tidak mahu berfikir."

mungkin manusia satu makhluk yang sombong dan mudah lupa lantaran kealpaan dari hidangan dunia yg penuh dengan keasyikin.

tapi dari satu sudut kita perlu pk kenape manusia jadi macam ni..hmm